ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Helen drömmer om en jämställd högskola

Mary Örnborg · 30 Jan 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Helen Dannetun, dekanus på Linköpings tekniska högskola. Hon menar att höjden av jämställdhet är när yrkes- eller utbildningsvalet inte är förknippat med kön.  

Helen Dannetun, dekanus på Linköpings tekniska högskola. Hon menar att höjden av jämställdhet är när yrkes- eller utbildningsvalet inte är förknippat med kön.   Foto: Lasse Hejdenberg


klar

Artikellänk är kopierad

BRINNER FÖR TEKNIK. ”Vem har sagt att man måste kunna skruva ihop en förstärkare för att bli civilingenjör?”.

Hade inte Helen Dannetun fått den frågan av studievägledaren under gymnasietiden så hade hon antagligen inte heller blivit dekaun på Sveriges tredje största tekniska högskola, Linköpings tekniska högskola.– Mitt intresse för matematik och fysik väcktes under gymnasietiden. Jag fick en matematiklärare som kunde konsten att inspirera och lära ut. Att matteläraren dessutom var kvinna gjorde att hon också blev min första förebild, berättar Helen Dannetun. – Planen var att jag efter gymnasietiden skulle fortsätta att utbilda mig till lärare. Men studievägledaren på skolan fick mig på andra tankar.

Hon hade aldrig sett sig själv i rollen som ingenjör - för hon kunde ju varken mecka med mopeder eller skruva ihop förstärkare.

•• Hur kom du på idén att studera teknik trots att du inte tyckte att du hade de tekniska färdigheterna?– När min studievägledare, också en kvinna, frågade mig var i antagningskravet det stod att jag måste kunna skruva ihop en förstärkare, då förstod jag. Jag kunde visst bli civilingenjör, jag uppfyllde ju betygskraven. Så jag sökte och kom in.

Sedan dess har Helen Dannetun varit kvar i universitetsvärlden. Hon utbildade sig först till civilingenjör inom programmet för teknisk fysik, doktorerade i kemisk ytfysik, är professor i fysik och nu har hon tjänsten som dekanus. – Det är viktigt att man kan se sig själv i den roll man vill ha för att man ska kunna uppnå sitt mål. Än idag finns det föreställningar om vilka yrken en tjej och en kille ska ha. Vi har förvisso kommit en bit på vägen men det råder långt ifrån jämställdhet inom yrkesvalsområdet, säger hon.– Det är viktigt att omgivningen hjälper till att få ungdomar att välja rätt yrkesinriktning efter egenskaper och intresse inte efter föreställningar om vilket yrke man borde eller inte borde ha beroende av kön.

•• Vad drev dig att fortsätta dit du kommit i dag?– Dels intresset för matematiken och fysiken. Men också att jag hela tiden hittar nya förebilder. Den första var ju min mattelärare. Därefter har förebilderna varierat. Det var till exempel personer som kunde hålla inspirerande föreläsningar. Teknikutbildningar har i dag svårt att attrahera tjejer. Hur jobbar du som dekanus för att försöka vända den negativa trenden?– Det finns många tjejer inom vissa teknikutbildningar. Men på exempelvis data- och it programmet är det klart färre tjejer. Där försöker vi nu sätta större fokus och tittar på villkoren för tjejerna. Vi måste också bli bättre på att kommunicera ut vilka möjligheter en utbildning inom tekniskområdet ger och visa på bredden av yrkesmöjligheter. Detta behöver göras redan i grundskolan.

•• Vilka skillnader i utbildning är det från det att du läste civilingenjörsprogrammet till i dag?– Stor. När jag studerade var vi enbart fokuserade på ämnen. I dag jobbar man mycket mer med färdigheter, förhållningssätt, projekt – och grupparbeten. Är det skillnad på studenternas inställning också?– O ja. I dag är ungdomen mer inställda på att de vill göra gott, göra något bra och verkligen ägna sig åt det i sitt yrkesliv. Engagemanget är jätteviktigt.

•• Var hittar man den utmaningen inom teknikutbildningarna?– Det finns en uppsjö där man kan göra gott även inom teknikutbildningen. Medicinteknik är ett området och så har vi ju hela miljöområdet där en helt ny teknik krävs.

klar

Artikellänk är kopierad

Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro