ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hemlösa blev vandrande surfzoner

Aron Andersson · 14 Mar 2012
Uppdaterad 14 Mar 2012
Melvin Hughes var en av de hemlösa som agerade trådlös surfzon på SXSW i Austin, Texas i USA.

Melvin Hughes var en av de hemlösa som agerade trådlös surfzon på SXSW i Austin, Texas i USA. Foto: Scanpix


På en IT-mässa i Texas fick hemlösa personer agera trådlösa surfzoner. Nu möts initiativet med kritik.

klar

Artikellänk är kopierad

Bakom initiativet "Homeless hotspots" ligger pr-byrån BBH Labs. Under IT- och musik-mässan South by Southwest i Texas betalade de hemlösa för att jobba som trådlösa surfzoner. – Vi såg det som ett sätt att öka medvetenheten genom att ge hemlösa ett sätt att engagera sig och prata med människor, säger Saneel Radio, projektledare på BBH, till New York Times.

De hemlösa som ställde upp fick bära med sig varsin 4G-router och fick 20 dollar, motsvarande 140 kronor, för en dags arbete. De fick också de pengar som besökare donerade för att kunna surfa.

Kritiken lät inte vänta på sig och många menade att de hemlösa bara förvandlades till vandrande reklampelare. BBH Labs beskrev välgörenhetsprojektet som en modern version av den typ av tidningsförsäljning som finns till stöd för hemlösa på många håll. – Vår tidning tar upp saker som rör hemlösas situation. Det är det som är berättigande, det skulle aldrig fungera om de sålde vattenflaskor eller godis, säger Pia Stolt, vd för Situation Sthlm. Hon är skeptisk, men vill inte recensera projektet.

De hemlösa som själva jobbade i Texas-projektet blev förvånade av kritiken och höll inte med. – Alla tror att jag dragit det korta strået, men jag känner inte så. Jag älskar att prata med folk och det är ett jobb. En dags ärligt arbete med lön, säger Clarence Jones till New York Times.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro