ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hempartyn hetare än någonsin

Kristian Borglund · 26 Apr 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Nina Floreteng säljer barnkläder genom hempartyn. Laila Jedemo med barnbarnet Christian Eriksson i famnen och Carina Eriksson (värdinnan) med dottern Cornelia får en visning.

Nina Floreteng säljer barnkläder genom hempartyn. Laila Jedemo med barnbarnet Christian Eriksson i famnen och Carina Eriksson (värdinnan) med dottern Cornelia får en visning. Foto: Claudio Bresciani/SCANPIX


Personlig shopping hemma i vardagsrummet sprider sig snabbt

klar

Artikellänk är kopierad

AFFÄR. Allt fler svenskar involverar sig i hempartyn, antingen som säljare eller som kunder.– Det är väldigt bekvämt. Affären kommer hem i vardagsrummet, samtidigt som man träffar vänner över en fika, säger Nina Floreteng, som sedan i höstas är hembesökande konsulent för barnklädsföretaget Lingon & Blåbär.

Under de senaste fem åren har direkthandeln ökat med drygt 60 procent i Sverige, och uppnår nu en årlig omsättning på 2,8 miljarder kronor. Det motsvarar visserligen bara 0,5 procent av den totala handeln, men sysselsätter 100 000 säljkonsulenter, varav 75 000 är kvinnor.Många säljare inom direkthandeln har jobbet som extraknäck.– Jag började under min föräldraledighet. Jag hade tidigare blivit bjuden till ett hemparty hos en granne och blev sedan bjuden hem till andra också. Till slut ville jag själv bli konsulent. Nu gör jag cirka 20 visningar per säsong, säger Nina Floreteng.

De företag som omsätter mest pengar på den svenska direkthandelsmarknaden är i turordning Forever Living Products (Aloe Vera), Oriflame, Mary Kay, Tupperware, Bertmarks Förlag, Herbalife, Amway, Partylite, Lingon & Blåbär och Tvättex.Jan Höckerman, marknadsansvarig på Lingon & Blåbär, säger:– Direktförsäljningen är ett billigt sätt för oss att få ut större volymer av våra egna produkter. De stora kedjorna tar bara in sina egna klädmärken. Det är en stor fördel för oss att våra konsulenter kan berätta om varorna. Det blir lite personal shopping över det hela.

Barnklädsföretagets konsulenter säljer för i genomsnitt 5 000–6 000 kronor per hembesök, och 25–35 procent av den summan utbetalas i provision.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristian Borglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro