ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hennes bygge – datspel och klättervägg ihop

Per-Ola Mjömark · 7 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Katarina Delsing på en tidig version av Digiwall.

Katarina Delsing på en tidig version av Digiwall.


klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Delsing har tillsammans med sin grupp på Interactive Institute i Piteå byggt Digiwall, en interaktiv klätterväg.

Vad är speciellt med er klättervägg?

– Digiwall är egentligen en hybrid mellan ett dataspel och en klättervägg. Klättergreppen är speciella. De har sensorer och LED-lampor inbyggda i sig. Alla greppen kommunicerar med en dator, på det sättet får man en interaktion.

Vad är tanken bakom projektet?

– Vi vill att folk har kul. På det här viset skapar vi nya upplevelser. Poängen med interaktion är att saker och ting blir levande. Genom att använda hela kroppen blir det ännu bättre.

Hur byggde ni Digiwall?

– Klätterväggspanelen och de transparenta greppen har ett företag i Skellefteå tagit fram. Elektroniken gjorde vi i samarbete med ett företag i Kalix. Mjukvaran och ljuddesignen har mina kollegor hjälpt till med.

Vad blir ert nästa projekt?

– Vi arbetar med ett ljudbaserat spel för Iphone. Det är inte helt enkelt att göra ett spel som till 90 procent baserar sig på ljud.

Guidande röster

Spelen startas genom att man tar tag i ett klätter­-grepp på spelväljarpanelen. Sedan guidas man av en röst genom spelet.

Smart design

Genom klättergreppen och en intelligent ljuddesign sker interaktionen med spelet.

Populärt

Digiwall drog fullt med besökare till svenska ambassaden i Berlin i juni.

klar

Artikellänk är kopierad

Per-Ola Mjömark
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro