ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hetssupandet ung trend i EU

Patrick Ekstrand · 9 Maj 2006
Uppdaterad 16 Feb 2011
Hetssupandet – eller binge drinking – bland yngre tonåringar är ett stort problem i Storbritannien.

Hetssupandet – eller binge drinking – bland yngre tonåringar är ett stort problem i Storbritannien. Foto: Patrick Ekstrand


Hejdlöst drickande bland allt fler unga i hela Europa

klar

Artikellänk är kopierad

Europas ungdomar super som aldrig förr i modern tid, visar en rapport som gjorts på uppdrag av EU-kommissionen. Den största skillnaden är att ungdomar i Sydeuropa har tagit efter de skandinaviska dryckesvanorna med koncentrerat supande under kortare perioder, som helger och helgdagar.

"HETSSUPANDE" Supandet bland ungdomar är så koncentrerat att det inte förtjänar att kallas supande. I rapporten, som är skriven på engelska, kallas det ”binge drinking” – hetssupande. Trots att alkoholkon-    sumtionen     per capita har sjunkit i Europa sedan 1970-talet dricker européer dubbelt så mycket som människor i andra världsdelar. Samtidigt ökar alkoholkonsumtionen bland europeiska ungdomar, och supandet har krupit ner i åldrarna. Dagens unga smakar den första droppen vid tolv års ålder. Deras föräldrar väntade tills de var 15.

SER ILLA UT Institute for Alcohol Studies (IAS) som ligger bakom rapporten om hetssupande vill inte uttala sig om detaljerna i den förrän EU-kommissionen har presenterat den, men en av författarna, Peter Anderson, sa nyligen till Svenska Dagbladet att det ser illa ut. – Fenomenet med binge drinking bland ungdomar håller på att etableras på hela kontinenten. Enkäter och observationer visar att tonåringar i många europeiska länder redan i dag super som skandinaviska och brittiska ungdomar, eller att de är på god väg att göra det. Detta gäller även länder på sydliga breddgrader. Det var inte ovanligt att spanska ungdomar tidigare fick smaka ett eller ett par glas vin till maten, men det var aldrig tal om att supa eftersom det inte var socialt accepterat. I dag är det inte ovanligt att spanska ungdomar samlas för enorma dryckesfester i det fria.

DRYCKESVANOR FÖRÄNDRATS Att dryckesvanorna bland unga sydeuropéer har förändrats visar även en knappt två år gammal rapport från Världshälsoorganisationen (WHO). I ett kapitel som handlar om alkoholkonsumtionen bland unga står bland annat att ungdomar börjar få en mer ”hedonistisk attityd till drickande och medvetet använder alkohol för dess angenäma effekt”. Sidoeffekterna innebär allt annat än njutning. Allt fler tonåringar dricker sig medvetslösa, spyr och skolkar på grund av bakfylla. Andra skadar sig till följd av olyckor eller för att de hamnar i bråk. En del har oskyddat sex. Samtidigt vet ingen hur långtidskonsekvenserna ser ut.

STORA PENGAR Alkoholen kostar redan i dag samhället stora pengar, säger Walter Farke på organisationen Eurocare, som sysslar med alkoholfrågor, och han tror att den siffran kommer att öka. – 2003 kostade alkoholen 125 miljarder euro, varav 60 miljarder till följd av sjukfrånvaro, arbetslöshet och minskad produktivitet till följd av förtida död. WHO listar ett sextiotal sjukdomar och skador som kan kopplas till alkohol, som bland annat beräknas medföra 20–30 procent av alla fall av matstrupscancer, levercancer, skrumplever, mord och trafikolyckor i världen. Farke är därför orolig för framtiden och säger att ökad alkoholskatt är ett av sätten att hejda utvecklingen. – Det är främst unga som dricker alkoläsk, en söt dryck som knappt smakar alkohol. När skatten på alkoläsk höjdes i Schweiz, Frankrike och Tyskland minskade konsumtionen dramatiskt. Det fungerar. Priset är avgörande.

ÖKA ALKOHOLSKATTEN Han anser att alkoholskatten bör öka även i andra länder. Eurocare föreslår också strängare lagstiftning kring alkoholannonsering, och det finns röster som anser att det bör finnas tydliga varningstexter på flaskorna. En annan metod som har diskuterats är att tydligt märka flaskorna med kaloriinnehållet eftersom det skulle kunna få många att dricka mindre.

klar

Artikellänk är kopierad

Patrick Ekstrand
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro