ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hitta dollartecknen!”

Aron Andersson · 21 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Ett nytt nanomaterial ligger till grund för idén.
Ett nytt nanomaterial ligger till grund för idén.

Ett kylskåp som drivs med solens kraft. Det är entreprenörerna bakom Solarcools idé. Och den är så bra att den redan har prisats.Det var under en innovationstävling Exitera Innovation Challenge 208 på KTH förra våren som idén till ett sol-drivet kylskåp väcktes hos Mikael Andersson och Robert Lyngman. Tillsammans med ett forskningslag på högskolan som tagit fram ett nytt nanomaterial kunde idén utformas och ta hem förstapriset.– Materialet är extremt bra på att överföra värme och otroligt effektivt när det gäller kokning vilket kan kombineras med en gammal välkänd teknik för kylning, säger Mikael Andersson.Han och kollegan Robert Lyngman studerar båda till civilingenjör på KTH och båda två när entreprenörsdrömmar. Solarcool är deras första projekt utanför skolan och de har klara uppfattningar om vad som gör en idé bra, och hur den görs attraktiv.– Det gäller att hitta dollartecknen. Att mäta nytta i abstrakta termer fastnar inte i folks medvetande. Men att kunna säga att ”du sparar så här mycket”, är väldigt värdefullt, säger Mikael Andersson.Genom att vinna en tävling fick de tydliga indikationer på att de hade en bra idé. Själva var de ute efter att lösa ett problem som drabbar många utvecklingsländer. Men att verifiera att idén är bra genom att prata med marknaden ser de som mycket viktigt.– Vi har märkt att man ska prata med dem man tror är ens kunder, när vi gör det får vi alltid nya vinklar. Man kan alltid lära sig hitta nyttan.Nu ska de göra en första prototyp av kylskåpet, något de helst vill göra tillsammans med ett stort industriföretag för att redan från början ha en så bra produkt som möjligt. Dessutom vill de gärna ha hjälp från fler intresserade KTH-studenter.– Vi vill inte befinna oss i labbstadiet.

Katarina Bonde.
Katarina Bonde.

”Låt kunden avgöra hur bra din idé är”

Alla bra idéer får inte pris. Då gäller det att låta kunderna hjälpa dig avgöra hur bra din idé egentligen är.– Det som är allra sämst i nästan alla affärsplaner är hur idén ska säljas. Där måste det läggas tid. Fundera, gå ut och prata med distributörer, skulle de över huvud taget befatta sig med en sådan produkt, säger Katarina Bonde som är styrelseproffs och har sett många affärsidéer, bra som dåliga, i sin karriär.Att presentera sin idé för rätt person är minst lika viktigt som att presentera den på rätt sätt. – Du ska inte tänka för snävt, att det måste vara en professionell affärsängel. I stället gäller det att hitta personer som förstår sig på ditt område, kanske på företag inom samma område.På samma sätt är det viktigt att inte vända sig till för många. Före det att du börjar kontakta företag bör du göra mycket research hemma och komma fram till en lista på fem till tio företag du i slutändan vänder dig till. Katarina Bonde poängterar vikten av att ta till vara på sådant som du får höra i dessa möten.– I vissa fall är det väldigt uppriktig men nedslående feedback du får. Men det är sådant som andra betalar konsulter stora summor för. Att få feedback är jättemycket värt och viktigt att ta till sig.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro