ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hitta rätt träningsteknik

Petra Axlund · 25 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
Jeanette Marklund, personlig tränare, slår ett slag för roddmaskinen som konditionsredskap.

Jeanette Marklund, personlig tränare, slår ett slag för roddmaskinen som konditionsredskap. Foto: Henry Lundholm


klar

Artikellänk är kopierad

Sliter du på gymmet utan resultat? Då kanske du har fel träningsteknik. Personliga tränaren Jeanettes tips får dig snabbt på rätt spår igen. Alla vill vi väl få ut mesta möjliga av vår konditionsträning, få bästa möjliga flås och bränna mesta möjliga kalorier. Men med fel teknik kan du motarbeta dig själv och det du vill få ut av din träning. Det vanligaste felet på löpbandet är att man håller i sig i handtagen och låter sig släpas fram.– Det kan även vara bra att ha en kompis som hjälper en att kolla att man inte springer och duttar på tårna, säger Jeanette Marklund, personlig tränare. Det är även viktigt att man har en bra kroppshållning och att armarna inte fladdrar runt kroppen. Vanligt är även att man står för upprätt i stället för att vad som är naturligt luta sig lätt framåt. Två andra populära konditionsmaskiner är cross­trainern eller trappmaskinen. Och även här är det många som har fel teknik. Det är många som hänger på handtagen, lägger all kroppsvikt på armarna och i stort sett får sig en tricepsträning i stället för konditionsträning. – Ha lätt böjda ben, tårna pekar framåt och spänn till i bålen. Att luta sig för mycket framåt i stället för att ha en rak hållning hör också till vanligheterna. Sedan bör du även se till att inte ställa in för tungt motstånd; för att få upp pulsen behöver du lättare motstånd och högre tempo. Roddmaskinen hör kanske inte till de populäraste konditionsmaskinerna, vilket är synd då de är mycket effektiva. Teknikmissen som är vanlig här är att man lutar sig för mycket tillbaka då man drar roddpinnen mot sig. – Sträck på dig och dra pinnen mot naveln och inte mot bröstet, säger Jeanette Marklund.

Använd samma teknik på gymmet som utomhus

RättOavsett vilken konditions-maskin du väljer ska du försöka att tänka på hur du skulle ha gjort ifall du varit utomhus eller i ett mer naturligt samman­hang. Hur ser din teknik ut då du springer utomhus. Hur gör du när du går upp för en brant backe eller trappa? Samma teknik som du använder då ska du använda inne på gymmet.

FelAtt hänga på en konditionsmaskin är aldrig bra. Dels blir din hållning per automatik dålig och det blir jobbigare att andas. Stå rak i ryggen.

Tänk på att: Slarvar eller fuskar du med din konditionsträning är det bara du själv som blir lidande. Se till att alltid köra fokuserat och koncentrera dig ordentligt på vad du gör.

klar

Artikellänk är kopierad

Petra Axlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro