ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Högt bensinpris blev bakslag för HD-dvd

Kristoffer Rengfors · 8 Jan 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Minskad försäljning av dvd-skivor och en sviktande ekonomi i USA fick världens största distributör av hemmafilmer att lämna HD-dvd för Blu-ray. – Vi har aldrig varit konjunkturkänsliga förut, men det vi såg under 2007 års sista kvartal var att bensinpriserna (I USA, red anmärkningar) började påverka försäljningen. Och eftersom våra produkter anses vara sådana man köper på impuls började det påverka oss, säger Kevin Tsujihara, vd för Warner Brothers Entertainment till Reuters under CES-mässan i Las Vegas. Enligt Tsujihara anser företaget att det är mycket viktigt att så fort som möjligt få bort den förvirring som de konkurrerande formaten åstadkommer för konsumenterna. Kevin Tsujihara påpekade även att de bolag som i nuläget stödjer Blu-rayformatet, vilket nu är fem av de största filmbolagen i Hollywood, kan tänka sig att spendera över 50 miljoner dollar under 2008 bara på att övertyga konsumenter i USA att uppgradera sina dvd-spelare till just Blu-ray. 50 miljoner dollar är mer än vad de bolag som stödjer både HD-dvd och Blu-ray spenderade på marknadsföring för formaten under 2007.  Toshiba, som står bakom HD-dvd formatet har ännu inte gett upp kampen om köparna, och det som får antas vara det sista kriget över ett fysiskt format för filmdistribution lär fortgå ytterligare ett litet tag. Inte minst eftersom många av de spelare som nu dyker upp på marknaden klarar av både Blu-ray och HD-dvd. Med ett lågt pris på så kallade kombinationsspelare skulle själva formatet på skivan inte spela någon roll för konsumenten.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro