ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hollywoods maktfaktor Shonda Rhimes slår hål på stereotyper

Maria Forsström · 17 Okt 2014
Uppdaterad 17 Okt 2014

klar

Artikellänk är kopierad

Shonda Rhimes och tre av huvudrollsinnehavarna i hennes succéserier, Ellen Pompeo, Viola Davis och Kerry Washington.
Shonda Rhimes och tre av huvudrollsinnehavarna i hennes succéserier, Ellen Pompeo, Viola Davis och Kerry Washington.

Shonda Rhimes har på mindre än ett decennium blivit en av Hollywoods absolut största maktfaktorer. En makt hon använder för att bredda synen på hur en huvudrollsinnehavare ser ut även om det innebär att hon själv blir stereotypiserad. I onsdags hade hennes senaste skötebarn och succé, ”How to get away with murder”, svensk premiär. I en intervju med amerikanska NPR talar Shonda Rhimes om något hon kallar ”The only one”, den enda. Det vill säga att om till exempel en kritvit ensemble har en svart skådespelare med blir denna antingen en stereotyp, eller tecknas som närmast ett helgon i skräck för stereotypisering.

Vad Rhimes vill göra är att bredda det fältet så att en persons attribut automatiskt underordnas personligheten. Mer specifikt uttryckte hon en gång om relationen mellan sina rollfigurer Cristina Yang och Preston Burke (Sandra Oh och Isaiah Washington) i ”Grey's anatomy” att ”det handlar inte om att hon är asiat och han svart. Det handlar om att hon är en slarvpotta och han pedant.”.

Hon har verkligen en poäng med det arbetssättet, tycker svenska manusförfattaren Alex Haridi (bland annat Spung, Habib och Äkta människor).

- Trots att hennes berättelser är lättillgängliga och rör sig i en mainstreamvärld är hon helt orädd för att svärta ned sina figurer, och i det tycker jag att hon lyckas. Det händer så lätt att den som inte tillhör normen måste bära så mycket mer än sig själva, och då blir karaktären platt och ointressant, säger han. Problemet, som också konstateras i NPR:s text, är att Shonda Rhimes själv ännu är ”The only one” i sitt värv, vilket blev tydligt när New York Times i en slags recension paketerade henne som stereotypen ”den arga svarta kvinnan”. I en intervju i fredagens nummer av Hollywood Reporter svarar hon: - Ras och kön är otroligt viktigt för mig, otroligt viktigt för vem jag är. Men det är något med alla andras behov av att tala om det som... gör mig förbannad.

Det är en begriplig inställning, för hon må vara ”den enda”, men också en betydande del av de ytterligt få som överhuvudtaget nått hennes position. Med succéer som ”Grey's anatomy”, ”Private practice” och ”Scandal” innanför västen har hon fått kanalen ABC att dedikera sina torsdagkvällar helt och hållet till henne, nu också med ”How to get away with murder” som hade Sverigepremiär i onsdags. Seriens skapare Pete Nowalk är en av Rhimes skyddslingar och hon deltar som exekutiv producent. I huvudrollen ser vi tvåfaldigt Oscarsnominerade Viola Davis som professor Annalise Keating, vars agenda än så länge är grumlig – använder hon sina elever för att reda ut brott eller skydda sig själv? I typisk Shondaland-anda är Keating en komplex person, både vass och vek, och Viola Davis har sagt om rollen att ”det är precis vad jag har letat efter. Det är dags för folk att se oss, people of color, för det vi verkligen är: komplicerade.”.

Rhimes uppfostrades i Chicago av två föräldrar som uppmuntrade henne att läsa och pekade på ordboken ifall det var något hon inte förstod. I college hade hon även börjat skriva, bland annat i skoltidningen, och så småningom började hon studera manusförfattande på University of Southern California. Hon arbetade med film, men när hon fått sin första dotter tillbringade hon alltmer tid med att se på teve. Sex säsonger av Buffy och, som hon hävdat, 24 avsnitt av ”24” på 24 timmar, gjorde henne intresserad av att skriva serier. Det första försöket, om en kvinnlig krigskorrespondent, hamnade på hyllan. Det nästa hade titeln ”Grey's anatomy”. En serie som nu är inne på sin elfte säsong och gett upphov till spinoffen ”Private practice” - den enda show Shonda Rhimes ännu haft som lagts ned, och det först efter sex säsonger. I en gammal intervju med Salon säger hon att det var sorgligt, eftersom hon älskade alla som arbetade med den, men: - Det som var intressant för mig med det var att ok, jag är ingen oskuld längre. Nu vet jag hur det är. Men ”Grey's” hade redan fått sällskap av ”Scandal”, en av de första serierna med en svart kvinna i huvudrollen på många år. Och nu har de amerikanska torsdagarna på ABC alltså fått ytterligare en Shondalandproduktion i tablån: ”How to get away with murder”. Också den med en svart kvinna i huvudrollen. På frågor om varför detta inte sker oftare svarar hon: - Varför frågar du inte det gäng som låter bli att göra det istället?

Alex Haridi hoppas att Shonda Rhimes vision sprider sig. - Det finns redan en större vilja att spegla hur samhället faktiskt ser ut i rollbesättningar. Och ju fler serier med varierade ensembler vi ser, desto mer märkligt kommer det att framstå med likformiga också för den vanliga tevetittaren.

klar

Artikellänk är kopierad

Maria Forsström
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro