ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hon har skapat Daenerys ikoniska look: Ingen vill titta på ”Game of thrones” med mig"

Valerie Kaspersen · 10 Maj 2019
Uppdaterad 13 Maj 2019
Linea Stenfors har jobbat som avdelningschef för effektkostym för "Game of thrones".

Linea Stenfors har jobbat som avdelningschef för effektkostym för "Game of thrones". Foto: Privat/ HBO


Efter åtta år är det dags att ta farväl av succéserien Game of thrones”. Bakom några av huvudkaraktärernas ikoniska kostymer står svensken Linea Stenfors. – Det är svårt att få verklighetsförankring i det, att det blivit så stort.

klar

Artikellänk är kopierad

”Jag har din resumé här i handen och jättefina bilder på kostymer. Kan du börja på måndag?”

Telefonsamtalet kom efter att Linea Stenfors haft en utställning i London, som en del av sitt universitetsarbete.

Kostym skiljer sig från mode

Linea var redan ett fan av ”Game of thrones”. En av hennes stora idoler, Michele Clapton, var kostymdesigner för serien. Men det visade sig att ”Game of thrones” även var ett fan av Linea.

– Det kändes helt fantastiskt!

Det var bara att packa väskorna och börja jobba. Hon lämnade London och studierna för Belfast och den tredje säsongen av serien. Men det var inte förrän hon faktiskt var på plats som hon greppade vad som hade skett.på London College of Fashion 

– Det är lite svårt att förstå hur stor produktionen faktiskt är. Bara kostymavdelningen har hundratals personer involverade, i Sverige är man kanske fem.

Intresset för att skapa och sy har funnits där så länge hon kan minnas. och förkärleken till svensk medeltid utvecklades till slut till en karriär.Som tonåring sydde hon lajv-och medeltidskläder

Linea Stenfors har arbetat mycket med vindlingarnas kostymer i ”Game of thrones”. Foto: HBO.
Linea Stenfors har arbetat mycket med vindlingarnas kostymer i ”Game of thrones”. Foto: HBO.

Från början var tanken att ge sig in i den svenska modebranschen, men Linea upptäckte snabbt att det inte riktigt var för henne.

– Det som skiljer mode från kostym är väl att mode handlar om att du ska kunna sälja plagget till den stora massan, vilket betyder att du måste hålla dig inom ramarna för vad som passar på marknaden. , säger Linea och fortsätter:Jag var nog liteför extravagant för det då. I dag arbetar jag dock även med stora modehus och deras kollektioner då de önskar hjälp som kräver mina specialistkunskaper inom textil och material

– I fantasygenren arbetar man mycket med historiska kostymer och sen har du själva fantasydelen där det kan finnas drakar eller monster som du ska jobba med. Man får göra så mycket mer.

Research är viktigt

Linea fick titeln ”head of couture costume effects” i ”Game of thrones”,  princip skapat allt material till kostymerna från grunden. Ett arbete man inte gör under en syslöjdslektion.vilket innebär att hon var chef för avdelningen som tillverkade alla specialkostymer. Det betyder att hon i

– Det är ju min specialitet. Nästan ingenting av det jag skapar finns från början. Mitt jobb är att ta fram material, antingen genom att manipulera det material som redan finns och utveckla det, eller att jag skapar materialet från grunden genom att väva eller liknande.

Daenerys Targaryen fick klä sig efter väder när hon åkte norrut. Foto: HBO.
Daenerys Targaryen fick klä sig efter väder när hon åkte norrut. Foto: HBO.

I den senaste säsongen intog Daenerys Targaryen Winterfell iklädd en lång vit pälskappa. Arbetet med kappan tog flera veckor, men det är tiden det tar som ger det där lilla extra.

– Jag sitter i dagar och bara försöker göra små prover av material tills jag hittar rätt.

Drottningen som vuxit upp i det varma Essos såg ut som om hon hörde hemma i norr. Just den detaljen är oerhört viktig, menar Linea. Det ska spegla verkligenheten.

– Allting som jag gör, oavsett produktion, handlar om research. Jag tänker mycket på vad det är för karaktär, vart den kommer ifrån och vad som skulle finnas tillgängligt. Jag har gjort mycket research kring olika etniska grupper, andra kulturer och historiska figurer, säger hon och fortsätter:

– I ”Game of thrones” har man dessutom så etablerade siluetter redan och färger som karaktärerna har. Så man måste förhålla sig till deras palett.

Blev en familj

Linea har sedan länge lämnat Westeros och alla karaktärer, men berättar att alla inom produktionen blev som en enda stor familj.

– Det blir väldigt intimt, vilket också skapar ett tomrum när man inte är kvar.

De flesta var nog redo att gå vidare. Men det gick upp för en under den sista sammankomsten att nu kommer vi aldrig ses allihop i detta sammanhang igen. Det var lite ledsamt.

Vet vad som händer

Det är bara ett avsnitt kvar nu. Tusentals fans världen över sitter och väntar på svaret om vem som till slut kommer att hamna på Järntronen.

Linea Stenfors är en av få som vet vad som komma skall, men hon har skrivit på ett kontrakt som förbjuder henne att säga ett pip. Något som kan vara lite svårt när både fans och vänner diskuterar teorier.

– Ingen vill titta på ”Game of thrones” med mig. De tycker att det är jobbigt. När de kollar på avsnittet är ju jag redan beredd på nästa scen, säger Linea och skrattar.

Men vem kommer att sitta på Järntronen?

– Min hund Oliwer!

Oliwer, den förste av sitt namn, kung av fluff och de första vovvarna. Skakare av tass och rikets beskyddare.
Oliwer, den förste av sitt namn, kung av fluff och de första vovvarna. Skakare av tass och rikets beskyddare.
pil
Linea Stenfors

Ålder: 33

Sysselsättning: Jobbar just nu på en Netflixproduktion i London, men är även föreståndare för kostymservice på Kungliga Operan i Stockholm.

Favoritkaraktär i ”Game of thrones”: Littlefinger. Han var så falsk att han blev äkta.

klar

Artikellänk är kopierad

Valerie Kaspersen
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro