ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hon hoppas få fason på Försäkringskassan

Peter Lindholm · 27 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
Adriana Lerner är sedan årsskiftet chef för Försäkringskassan.  – Vi har faktiskt kommit till rätta med de flesta av de akuta problemen, säger hon om den senaste kritiken.

Adriana Lerner är sedan årsskiftet chef för Försäkringskassan.  – Vi har faktiskt kommit till rätta med de flesta av de akuta problemen, säger hon om den senaste kritiken. Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

Försäkringskassans generaldirektör lovar bot och bättring efter justitieombudsmannens skarpa kritik mot myndighetens långa handläggningstider, sena utbetalningar och dåliga tillgänglighet.– Vi har faktiskt kommit till rätta med de flesta av de akuta problemen, säger Adriana Lerner. Själv klarar hon sig undan kritiken eftersom hon i fjol var tjänstledig från sin tjänst som överdirektör på Försäkringskassan för att arbeta som utredare på socialdepartementet.

Hade inte du riktat in dig på att bli pensionär när du blev tillfrågad om du ville bli generaldirektör?– Nej, haha. Jag hoppades att kunna fortsätta med lite utredningar ett tag till, men jag hade ingenting klart.

Hur tänkte du egentligen? ”Den mest turbulenta myndigheten– den vill jag ta över!”?– Det låter ju inte riktigt klokt förstås. Men jag är väldigt förtjust i att jobba med socialförsäkringsfrågor och tycker att det här är ett av de finaste jobben man kan få i staten.

Du tror att du är den person som änligen ska få fason på Försäkringskassan?– Ja, jag hoppas verkligen det. Jag ska göra mitt allra bästa.

Din företrädare Curt Malmborg ”avgick” i förtid och du tillsattes utan att styrelsen tillfrågades. Är inte det ett sätt att odugligförklara den?– Jag vet faktiskt inte hur de här turerna har gått. Jag vet att styrelsen har varit irriterad över det där, men jag antar att det är utagerat nu. Man fick väl också lite bråttom eftersom organisationen hade så stora problem.

Nu får du det att låta som att du var en nödlösning.– Haha. Nej, det tror jag inte. Men ambitionen att ha ett öppet ansöksningsförfarande bestämde man sig för att inte ha. De tyckte väl att de hade en lämplig person till hands – och det råkade vara jag.

Du ska träffa socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson i morgon (läs: idag). Vad hoppas du att det mötet ska resultera i?– Jag hoppas att ministern ska känna sig väl informerad om vårt läge när det gäller ekonomin. Det är i väldigt stora stycken ett möte om våra ekonomiska problem.

Du hoppas att hon slänger upp önskade 900 miljoner kronor på bordet?– Det tror jag inte hon kommer att göra. Det tar nog ett tag innan vi får ett svar.

Ja, långa handläggningstider där också. När tror du att Försäkringskassan kommer till rätta med sina?– Kritiken är absolut berättigad om vad som skedde i somras och höstas. Men vi har faktiskt kommit till rätta med de flesta av de akuta problemen. Det är lite svårt att få fram det i allt det här bruset. Vi betalar ut de vanliga ersättningarna inom 30 dagar och allt sådant.

Du har sagt att den som lidit skada av Försäkringskassans förseningar kan begära skadestånd. Hur mycket betalar ni ut i dag?– Det kan jag inte svara på, det vet jag inte. Det är ganska långa frågor det där, det är ju inte så att man kommer in med en ansökan och får beslut i morgon. Det måste till en utredning för att se om den här skadan är förorsakad av Försäkringskassan. De skadeståndsanspråk som kommit in nu är nog ännu inte avgjorda.

Kan själv ha orsakat de kritiserade förseningarna

Som överdirektör på Försäkringskassan drog Adriana Lender i november 2007 upp riktlinjerna för en ny strategi som kan ha orsakat de omskrivna och kritiserade förseningsproblemen, uppgav TV 4 Nyheterna i går kväll. Tanken var att samtalen till handläggarna skulle styras till kundcenter – något som kan ligga bakom de stora förseningsproblemen. Ann-Sofi Blomkvist, presschef vid Försäkringskassan, sa i går till TT att systemet inte fungerade som det var tänkt och att det lett till svårigheter att komma i kontakt med en handläggare. Enligt Ann-Sofi Blomkvist håller Försäkringskassan på att se över vad som kan göras för att förbättra situationen.

klar

Artikellänk är kopierad

Peter Lindholm
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro