ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hon ska städa upp i reklambranschen

Urban Brådhe · 14 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Elisabeth Trotzig är jurist med 20 års erfarenhet i reklam- och mediebranschen. Nu är hon vd på IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, som mäter omsättningen i mediemarknaden och gör prognoser för utvecklingen. 

Elisabeth Trotzig är jurist med 20 års erfarenhet i reklam- och mediebranschen. Nu är hon vd på IRM, Institutet för reklam- och mediestatistik, som mäter omsättningen i mediemarknaden och gör prognoser för utvecklingen. 


klar

Artikellänk är kopierad

ETIK. Reklambranschen ska sanera sig själv från oetiska annonser och kampanjer. Den före detta reklammakaren och marknadschefen Elisabeth Trotzig har ut­setts till Reklamombudsman. Hon ska ta emot an­mälningar om reklam som allmänheten tycker är olämplig eller stötande.– Det här visar att branschen tycker att det är väldigt viktigt att reklamen håller sig inom givna ramar. Svenskt näringsliv vill se en disciplinåtgärd så vi slipper en lagstiftning på det här området, säger hon.

Ni kommer inte att utdöma sanktioner i form av pengar?– Nej, inte i nuläget. Det är inget mål för mig.

Tror du ert jobb gör att re­klamen förändras, så vi till exempel aldrig ser kvinnliga modeller i bara underkläder i framtiden?– Nej, det tror jag inte. Det finns ju trots allt produkter som man vill visa i sitt rätta element. Men reklam ska inte uppfattas som kränkande för dig och mig som konsument. Inte heller som obehaglig eller påträngande.

Jag tycker att det är jobbigt med spetstrosor på jättetavlor i H & M:s julkampanj.– Jag kan också känna så. Att det är utmanande med de lättklädda damerna i vinterkylan. Fast jag undrar om man skulle uppfatta det lika i Visby en varm sommardag, när alla andra går klädda lätt. Det blir mer på­tagligt i den miljö de visas i, om man tänker på tavlorna med H & M:s julkampanj.  

Hur ska konsumenterna få veta att ni kritiserar en viss reklam?– Det är meningen att vi ska publicera alla våra beslut på reklamombudsmannens hemsida, både friande och fällande beslut. Det är en viktig del tycker jag. Vi kommer också att skicka ut pressmeddelanden och vara tydlig med hur vi jobbar.

Är det könsdiskriminerande reklam som oftast blir fall för er?– Nej, det handlar oftare om vilseledande reklam eller reklam som förskönar en produkt. Eller anger att den har egenskaper som den inte har.

Vilken är din egen favoritreklam?– Just nu tittar jag med be­hållning på Telias tv-reklam. Den har fångat svensken på pricken. Mannen som träffar kvinnan. Reklam med tvist, som hittills inte gjort några övertramp, så vitt jag vet. Och jag såg en gammal och tidlös reklamskylt häromdagen, på ett kafé i skärgården: ”Tag det rätta tag Cloetta”. Helt underbar.

klar

Artikellänk är kopierad

Urban Brådhe
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro