ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hon vill ha vällust inte kris

metro · 15 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011

Anna Caracolias - vd Adimo

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm – 7.12 procent, Moskva – 19.1 procent ... hemska siffror från värl­dens börser. Först var det svart måndag, men nu kan de flesta vecko­dagar benämnas svarta på grund av någon speciell kris just den dagen.

Påverkar oss, påverkar oss inte, påverkar oss…

Den senaste tiden har mobilbranschen fullkomligt kokat av optimism; den går nästan att ta på. SonyEricsson i Kista varslar 550 personer. Huvudet i sanden, eller noggrant analysera hur vår bransch påverkas? En av våra stora operatörer rapporterar att mobilt surfande ökat med 700 procent den senaste tiden. Nu lossnar det äntligen. Vanliga dödliga börjar surfa mobilt. Volvo varslar, höga räntor, bankkriser, det pratas om en arbetslöshet på över 7 procent.

Och jag känner mig som om jag är inlindad i fet­vadd, med skygglapparna ordentligt fastspända. Jag vill inte ha en global finans­kris just nu. Jag vill inte att en lågkonjunktur ska hålla Sverige i ett skruvstädsliknande grepp. Just nu vill jag att vår bransch äntligen ska explodera i vällustig extas. Att bolagen i branschen sitter vid telefonerna med orderblocken redo. Tjänster ska produceras och levereras på löpande band.

Hur ser det då egentligen ut? Det har slagit mig vid flera tillfällen de senaste dagarna hur lite den finansiella krisen diskuteras bland kollegorna i branschen. De flesta verkar ha en liknande situation som vårt bolag, mycket jobb och mycket på gång. Några av konsultvännerna verkar ha drabbats, men annars verkar många positiva inför just området mobilitet och mobila tjänster. Man kan förstås göra en enkel analys och komma fram till några konkreta slutsatser.  Branschen i sin helhet, liksom användarna är mogna. Och användarna är dessutom mer mobila än någonsin.  Det finns kunder och leverantörer som matchar varandra. Grunder för goda affärer finns således.

Och nu kommer kanske det viktigaste: det är inte som förr i tiden, som för 10 år sedan. Då kostade så gott som varenda ICT-produkt miljoner med ­pengar. Många av de mobila tjänster som idag finns på marknaden är kostnadseffektiva, säljs enligt moderna affärsmodeller och är förståeliga för både företagsledningar, informations- och ICT-avdelningar. Att höja graden av kommunikation, service och sälj i kristider kan bara vara positivt. Om det sen kan ”räknas hem” på nolltid, varför tveka?

Vad händer tre – fem månader in i krisen? Jag väljer lyxen, när det gäller min yrkesnäring, att ändå vara positiv inför vad som komma skall. Vi satsar oss ur krisen!

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro