ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hon vill ta dataspelen åter till verkligheten

Mary Örnborg · 17 Okt 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Annika Waern och hennes kollegor i EU:s spelprojekt har byggt ett verktyg för den som vill bygga ett eget spel. Inom kort kommer en låda med relevant rekvisita skickas till en grupp testpersoner. I lådan finns också en länk till utvecklingsverktyget som ligger på nätet. 

Annika Waern och hennes kollegor i EU:s spelprojekt har byggt ett verktyg för den som vill bygga ett eget spel. Inom kort kommer en låda med relevant rekvisita skickas till en grupp testpersoner. I lådan finns också en länk till utvecklingsverktyget som ligger på nätet.  Foto: Theresia Bråkenhielm


klar

Artikellänk är kopierad

SPEL. Framtidens dataspelare kommer att lämna skärmen och istället ge sig ut i sin omgivning för att spela. Det tror den svenska spelforskaren Annika Waern som leder det fyraåriga EU-projektet Iperg, “integrated project on pervasive games” där det utvecklas omgivningsbaserade spel, så kallade ”pervasive games”. Projektet har pågått i snart fyra år och avslutas nu i vår.

Vad har ni gjort under den här tiden EU-projektet har varit i gång?– Oj, det har hänt mycket från det vi startade till idag. Bland annat har vi utvecklat 17 nya spel inom området för ”pervasive games”. Vi har lärt oss att överblicka och förstå hur sådana här spel fungerar.

Varför satsar EU pengar i ett spelprojekt som detta?– Det gör de av två skäl. Det ena är att pervasive games är en ny spelform och som har möjlighet att få folk att röra på sig och vara mer sociala. Det andra är att Europa ligger långt framme inom området, och därför finns det en stor potential för spelutvecklingen just här. Så jag antar att Eu ville göra dels lite gott och dels lite för företagarna i Europa.

Vad går ”pervasive games” ut på?Det är spel som spelas i omgivningen i första hand och inte på datatskärmen. Man använder ny teknik som exempelvis mobiler och gps:er i kombination med kommunikation med andra när man spelar.

Har något av de spel som ni utvecklat ännu testats på marknaden?– Ja, bland annat är det ett konstnärskollektiv i England som utvecklat ett av våra spel. De reser runt på olika utställningar och visar spel. Det är ett helt nytt sätt att göra spel till kultur och samtidigt nå en helt annan målgrupp spelare än de vanliga.

Vad är den största svårigheten med den här typen av spel?– Marknadsföringen. Vi har funderat mycket på hur man ska kunna nå ut med spelen. Det finns ju inget annat man kan jämföra med den här typen av spel med.

Vem kommer att vara leverantör av spelinnehållet?– Mediabolagen. Och först med det är faktiskt SVT som nu i oktober lanserar dramaserien ”Sanningen om Marika” där ett ”pervasive game” ingår i konceptet.

Eu-projektet har pågått sedan 2004. Och just nu har Annika Waern tagit en paus från ledarrollen.– Att leda hela det här EU-projektet har handlat mycket om administration,och jag ville hinna med att forska också! Jag passade på att ta ledigt från ledarrollen i projektet i april i år för att jobba med ett av delprojekten i projektet och samtidigt vara med och starta ett nytt kompetenscentrum på Stockholms Universitet. Men nu i november är jag tillbaka och håller i trådarna igen fram till projektets slut.

klar

Artikellänk är kopierad

Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro