ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hormonträna för bättre resultat

Jason McMillion · 17 Okt 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011
Genom att anpassa sin kost och träning efter hormonnivåerna kan imponerande resultat uppnås, menar Jason McMillion. Bilden på Jim Roslund kommer från boken ”Maximal muskeltillväxt”. 

Genom att anpassa sin kost och träning efter hormonnivåerna kan imponerande resultat uppnås, menar Jason McMillion. Bilden på Jim Roslund kommer från boken ”Maximal muskeltillväxt”.  Foto: Kinga Lezanska Sjölin


klar

Artikellänk är kopierad

Svårigheten med att äta och träna sig till en snyggare fysik är att kroppen snabbt omfördelar resurserna för att spara energi. Äter man för få kolhydrater under förmiddagen ökar energiinlagringen och sötsuget under eftermiddagen. Äter man mycket fett ökar fettförbränningen, men även fettinlagringen. Kroppen anpassar sig alltså snabbt till varierande intag av energigivande näringsämnen. Men en stor del av hur kroppen reagerar på vårt matintag styrs på en hormonell nivå som lyckligtvis följer dygnsrytmen. Den som har en bra förståelse för dygnets hormonvariationer kan anpassa kosten och träningen för att uppnå betydligt effektivare resultat.

Visste du att inlagringen av kolhydrater till både muskler och levern är hög under förmiddagen men sjunker under eftermiddagen? Eller att kortisolnivåerna höjs mer i samband med träning under morgonen än senare på dagen? Ju mer man vet om kroppens olika hormonsystem, desto mer kan kosten och träningen anpassas för att man snabbare ska uppnå det resultat man strävar så hårt efter, oavsett om det är muskeltillväxt, fettförbränning eller bättre prestationer i en viss idrott.Nästa vecka kommer ett av kroppens mest kraftfulla hormoner att beskrivas, nämligen insulin. Det är ett tveeggat svärd, som kan vara ens bästa vän eller värsta fiende.

Hormoner som påverkar träningsresultaten

Kortisol: Katabol hormon som bryter ner proteiner, glykogen och fett för att frigöra energi. Ökar dock inlagringen av leverglykogen. Kroniskt höga nivåer är förknippade med övervikt och muskelnedbrytning.Insulin: Ökar inlagringen av näringsämnen i kroppens celler. Minskar proteinnedbrytningen och fettförbränningen men ökar proteinsyntesen. Höga och frekventa insulinpåslag ökar risken för övervikt och diabetes.Testosteron: Manligt könshormon som ökar proteinsyntesen och fettförbränningen. Förhöjda nivåer precis efter ett träningspass. Kolesterol behövs som byggsten för testosteronproduktionen varför ägg sägs vara en riktig ”testo-booster”.Tillväxthormon: Styr längdtillväxten hos barn. Hos vuxna ökar proteinsyntesen, fettförbränningen och inlagringen av leverglykogen. Förhöjda nivåer ett par timmar efter man somnat och i samband med träning.

klar

Artikellänk är kopierad

Jason McMillion
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro