ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hundratals anmäler pensionsbluffare

TT · 15 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Flera av de pensionsrådgivare som dykt upp på marknaden de senaste åren befaras vara oseriösa.Konsumentverket har fått in ett hundratal anmälningar och ett av företagen ska snart få sitt straff.

Allt fler företag erbjuder råd och olika tjänster kring premiepensionssparande. En del erbjuder sig att sköta förvaltningen, det vill säga välja och byta PPM-fonder, åt kunden. Andra nöjer sig med att sälja placeringsråd. Inte sällan används diagram som beskriver en mycket attraktiv avkastning som lockbete i marknadsföringen.

Men se upp — det finns många oseriösa aktörer på marknaden, varnar Konsumenternas bank- och finansbyrå på sin webbplats. Enligt Ulf Rydstedt, jurist på byrån, finns dessa framför allt bland de företag som inte förvaltar, och som därmed inte behöver tillstånd från Finansinspektionen.– Den exakta omfattningen törs jag inte uttala mig om.Men mängder av pensionssparare tycks vara drabbade. Förutom Konsumenternas bank- och finansbyrå har Premiepensionsmyndigheten (PPM) på sistone fått ta emot många samtal från sparare som missförstått, och trott att det är myndigheten som ringt och försökt sälja tjänster till dem.

Dessutom har Konsumentverket på kort tid fått in sammanlagt upp mot hundra anmälningar mot fyra olika företag i branschen: Svensk Premierådgivning/Safead, Pensionsrådgivarna, Svensk Fondservice och Svenska PPM/Cut Capital (numera Svenska Fondvalet).Många klagomål handlar just om att försäljare, enligt anmälarna, gett sken av att ha kopplingar till PPM. Andra klagar på att pensionsrådgivarna inte tillämpar ångerrätten eller har orimliga avtalsvillkor.

Att sparare krävs på betalning för placeringsråd som inte beställts förekommer också. Svensk

Premierådgivnings "kunder" har råkat ut för just detta, och bolaget kommer snart att straffas.– Jag har lämnat över det ärendet till KO, som driver processerna. De håller just nu på att ta ställning till vilken väg man ska gå, om man ska skriva ett förbudsföreläggande eller om det ska vara marknadsstörningsavgift, säger Anna Hallqvist, jurist på Konsumentverket.I ärendet om Pensionsrådgivarna, som fått omfattande kritik för sin marknadsföring, pågår utredningen fortfarande. Ärendet om Svenska PPM/Cut Capital gällde avtalsvillkor och är avslutat, men kommer att följas upp senare. När det gäller Svensk Fondservice, vars avtalsvillkor också ifrågasätts, avvaktar Konsumentverket ett domstolsutslag i ett liknande ärende.

Företrädare för Svensk Premierådgivning/Safead vill inte kommentera det kommande KO-beslutet, om inte TT i sin helhet publicerar ett långt, skriftligt svar. TT har avböjt detta.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro