ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hur mycket behöver du vila?

Jim Roslund · 25 Apr 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

I vår ambition att uppnå en bättre hälsa och en mer attraktiv fysik försöker vi lägga in träning under våra få lediga stunder. Många försöker även lägga upp träningsprogram för att få lite rutin på tillvaron. Men har du tänkt på hur mycket vila din kropp egentligen behöver för att återhämta sig efter ett träningspass? Och hur mycket påverkar din vardag och livsstil återhämtningsprocessen?Jämför man en vanlig person som mig med en toppklass elitidrottare så har faktiskt båda samma potential för att återhämta sig. Men skulle jag träna lika mycket som en elitidrottare så skulle jag väldigt fort bli övertränad och utbränd.Alla vi som lever ett liv med arbete, studier, familj, vänner, fritidsaktiviteter osv. har väldigt få chanser under dygnets 24 timmar till vila och återhämtning. En stressfylld arbetsdag är inte vila för kroppen utan ytterligare en påfrestning som tär på kroppens resurser (jämför en elitidrottare som kanske får massage eller sitter i en ångbastu som avslappning under dagen).Varför inte planera din träning efter din livssituation och hur mycket tid som du faktiskt har till återhämtning. Stressar du mycket på jobbet, har familj och inte hinner äta så bra som du borde så kanske du inte kan träna 4-5 dagar i veckan. Du kanske endast kan träna 2 gånger i veckan och allt därutöver leder till överträning. Under omständigheterna så är det vad din kropp klarar av. Vill du träna mer och uppnå snabbare resultat så måste du även avsätta mer tid för vilan.

klar

Artikellänk är kopierad

Jim Roslund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro