ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hur mycket lägre måste priset vara under en rea? Här är allt du behöver veta

Filip Häggberg · 24 Mar 2017
Uppdaterad 24 Mar 2017
Du kan fortfarande reklamera varor, trots att du köpte dem på rea.

Du kan fortfarande reklamera varor, trots att du köpte dem på rea. Foto: Christine Olsson/TT/IBL/Imago


När butikerna sänker priserna på sina varor eller tjänster kallas det för rea. Men hur mycket måste de sänka priset för att det ska räknas som rea? Och kan butikerna sänka priset på allt? Här är allt du behöver veta.

klar

Artikellänk är kopierad

Kan butiken rea ut vilken vara eller tjänst som helst?

Ja – så länge varan eller tjänsten ingår i det ordinarie sortimentet. Med andra ord kan inte butiken köpa in ett tillfälligt parti TV-apparater, som de annars inte har, och sälja dem på rea.

Hur länge får en rea pågå?

Svaret är luddigt: Under en begränsad tid. Förtydligandet från Marknadsdomstolen ger lite klarhet i saken, och enligt MD bör en rea pågå i några få veckor – och högst i två månader. Tiden bedöms från fall till fall och beror på vilken typ av vara eller tjänst det är, bland annat.

Hur mycket lägre måste priset vara?

Även det här är lite luddigt. Priset på det som reas ska vara ”väsentligt” lägre än ursprungspriset.

Hur många exemplar av en vara måste finnas när det reas ut?

Såhär, butiken får inte locka med reavaror om det inte finns tillräckligt många som de tror motsvarar efterfrågan. Varorna ska finnas kvar så länge rean varar, är huvudregeln. Om varorna skulle ta slut kan butiken erbjuda en likvärdig, eller bättre vara, för samma pris.

Vad finns det mer som butikerna inte får göra?

De får inte höja priset på en vara, för att sedan sänka det och kalla det för rea. Butikerna får inte heller göra reklam för ett erbjudande som inte finns, för att i stället försöka sälja produkten dyrare.

Har du samma rättigheter när du handlar på rea, som när du handlar för ordinarie pris?

Nja, butiken behöver varken ha bytesrätt eller öppet köp för reavaror. Du kan alltså inte komma tillbaka och byta varan eller få pengarna tillbaka för den om du inte är nöjd med varan, så länge det inte är något fel på den. Med det sagt har du fortfarande rätt att reklamera varan, om du upptäcker att den är trasig eller om det är något annat fel på den.

klar

Artikellänk är kopierad

Filip Häggberg
Filip Häggberg
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro