ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Hur ska den svenska skolan räddas?

metro · 3 Dec 2013
Uppdaterad 10 Dec 2013
Per Thullberg, 68 , professor och f.d. generaldirektör för Skolverket, Stockholm: ” Skolan ska räddas genom att de reformer som nu är beslutade också genomförs ute i skolorna, i kommuner och friskolor. Det handlar om den nya läroplanen, det handlar om betyg från årskurs 6, det handlar om stadieindelning i grundskolan, det handlar om lärarnas kompetens och behörigheter. Det handlar om förändrar lärarutbildning, och det handlar också om rektorsutbildning och lärarnas fortbildning.”

Per Thullberg, 68 , professor och f.d. generaldirektör för Skolverket, Stockholm: ” Skolan ska räddas genom att de reformer som nu är beslutade också genomförs ute i skolorna, i kommuner och friskolor. Det handlar om den nya läroplanen, det handlar om betyg från årskurs 6, det handlar om stadieindelning i grundskolan, det handlar om lärarnas kompetens och behörigheter. Det handlar om förändrar lärarutbildning, och det handlar också om rektorsutbildning och lärarnas fortbildning.”


Sverige rasar fortare än något annat land i den stora Pisa-rapporten om kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Men hur ska problemen lösas? Så här tycker Metros läsare. Tyck till själv på #Räddaskolan.

klar

Artikellänk är kopierad

Hur ska problemen med skolan lösas? Tyck till på #Räddaskolan.

Läs fler kommentarer i bildspelet ovan. 

LÄS MER: Kritikerna: Skyll inte ifrån dig, Björklund

LÄS MER: Dålig stämning i Folkpartiets twitterflöde

LÄS MER: Kritikerna: Skyll inte ifrån dig, Björklund

HUR MYCKET KAN DU?Här kan du göra Pisa-testet själv

► Här kan du ladda ner hela Pisa-rapporten 

Amanda Roswall 20 , lärarstudent, Göteborg: ” Man kanske ska få betyg tidigare som gör att man tar tag i skolan tidigare.”
Amanda Roswall 20 , lärarstudent, Göteborg: ” Man kanske ska få betyg tidigare som gör att man tar tag i skolan tidigare.”Foto: Lena Garnold
Loke Grahn, 28 , lärarstudent, Göteborg: ” Satsa på fler lärare, mer pedagogik och mindre klasser. Jag tror eleverna har svårt att koncentrera sig med för mycket liv och stök och en lärare som måste springa runt på 30-35 elever.”
Loke Grahn, 28 , lärarstudent, Göteborg: ” Satsa på fler lärare, mer pedagogik och mindre klasser. Jag tror eleverna har svårt att koncentrera sig med för mycket liv och stök och en lärare som måste springa runt på 30-35 elever.”Foto: Lena Garnold
Johanna Steen 21 , lärarstudent , Göteborg: ” Satsa på bra lärarutbildningar och höj lönerna så att folk vill bli lärare. Det är viktigt att satsa på barnen från början så att de blir motiverade att lära sig.”
Johanna Steen 21 , lärarstudent , Göteborg: ” Satsa på bra lärarutbildningar och höj lönerna så att folk vill bli lärare. Det är viktigt att satsa på barnen från början så att de blir motiverade att lära sig.”Foto: Lena Garnold
Ali Al Djaber, 30, fritidsledare, Spånga 
  ”En del av friheten i skolan måste begränsas och konsekvenserna för den elev som förstör skolgången för sig själv eller någon annan måste bli större. Det är också jätteviktigt att ge lärarna utrymme för planering och utveckling.”
Ali Al Djaber, 30, fritidsledare, Spånga ”En del av friheten i skolan måste begränsas och konsekvenserna för den elev som förstör skolgången för sig själv eller någon annan måste bli större. Det är också jätteviktigt att ge lärarna utrymme för planering och utveckling.”
Anders Jakobsson, 58, Lund, professor i utbildningsvetenskap vid Malmö högskola 
  ”Varje kommun borde upprätta en likvärdighetsplan för sina skolor så att de erbjuder alla elever lika bra skola. Man måste också se över det fria skolvalet och kanske begränsa det så att inte alla ambitiösa söker till samma skolor.”
Anders Jakobsson, 58, Lund, professor i utbildningsvetenskap vid Malmö högskola ”Varje kommun borde upprätta en likvärdighetsplan för sina skolor så att de erbjuder alla elever lika bra skola. Man måste också se över det fria skolvalet och kanske begränsa det så att inte alla ambitiösa söker till samma skolor.”
Kurdo Baksi, 48, chefredaktör Svartvitt, Sundbyberg 
  ”Svenska skolan kan inte styras av vinstintressen. Vi måste ha mindre klasser och hjälpa elever som har problem.”
Kurdo Baksi, 48, chefredaktör Svartvitt, Sundbyberg ”Svenska skolan kan inte styras av vinstintressen. Vi måste ha mindre klasser och hjälpa elever som har problem.”
Philip Dante, 31, gymnasielärare och initiativtagare till Löneuppropet, Limhamn 
  ”Vi måste förändra synen på lärarnas roll och ansvar. Om eleverna inte skärper sig lägger många skulden på läraren och säger att undervisningen inte är rolig nog. Men att lära sig ska inte alltid behöva vara roligt, det är det först när man har lärt sig.”
Philip Dante, 31, gymnasielärare och initiativtagare till Löneuppropet, Limhamn ”Vi måste förändra synen på lärarnas roll och ansvar. Om eleverna inte skärper sig lägger många skulden på läraren och säger att undervisningen inte är rolig nog. Men att lära sig ska inte alltid behöva vara roligt, det är det först när man har lärt sig.”
Suzanne Osten, 69,  konstnärlig ledare/regissör på Unga klara, Stockholm 
  ”Min framgångsrikaste metod är uppmuntran, stöd och förtroende. Det tycker inte jag att utbildningsministern givit lärarkåren. Vad han givit dem är negativa beskrivningar och väldigt mycket pappersarbete. Det har han givit dem konkret. Jag tror inte att Jan Björklund är en ond människa, jag tror han vill väl, men han kan inte över huvud taget pedagogik.”
Suzanne Osten, 69,  konstnärlig ledare/regissör på Unga klara, Stockholm ”Min framgångsrikaste metod är uppmuntran, stöd och förtroende. Det tycker inte jag att utbildningsministern givit lärarkåren. Vad han givit dem är negativa beskrivningar och väldigt mycket pappersarbete. Det har han givit dem konkret. Jag tror inte att Jan Björklund är en ond människa, jag tror han vill väl, men han kan inte över huvud taget pedagogik.”
Claes Nyberg, 43, VD för friskolornas riksförbund, Stockholm 
  ”Vi behöver fler idéer och mer innovation i skolan. Vi måste satsa på kvalité och hur vi ska lyfta de skolor som har det sämst.”
Claes Nyberg, 43, VD för friskolornas riksförbund, Stockholm ”Vi behöver fler idéer och mer innovation i skolan. Vi måste satsa på kvalité och hur vi ska lyfta de skolor som har det sämst.”
Anna Kaya, 39 år, lärare, bloggare och initiativtagare till hashtaggen #skollyftet, Stockholm 
  ”Vi måste höja likvärdigheten i skolan. Alla barn och unga i Sverige måste ha rätt till utbildning utifrån sina egna förutsättningar behov. För att det ska bli så måste vi få ett skolsystem som kännetecknas av tillit, höga förväntningar och rätt grad och form av stöttning för både elever och lärare.”
Anna Kaya, 39 år, lärare, bloggare och initiativtagare till hashtaggen #skollyftet, Stockholm ”Vi måste höja likvärdigheten i skolan. Alla barn och unga i Sverige måste ha rätt till utbildning utifrån sina egna förutsättningar behov. För att det ska bli så måste vi få ett skolsystem som kännetecknas av tillit, höga förväntningar och rätt grad och form av stöttning för både elever och lärare.”
Daniel Suhonen, 34, chef för tankesmedjan Katalys, Malmö 
  ”Jag tror att man måste inse att det är ett omfattande systemfel, det räcker inte att som Jan Björklund bara ändra småsaker. Partierna måste sätta sig och göra en stor översyn av systemet och göra om det.”
Daniel Suhonen, 34, chef för tankesmedjan Katalys, Malmö ”Jag tror att man måste inse att det är ett omfattande systemfel, det räcker inte att som Jan Björklund bara ändra småsaker. Partierna måste sätta sig och göra en stor översyn av systemet och göra om det.”
Sven-Eric Liedman, 74, professor i idé- och lärdomshistoria, Göteborg 
  ”Läsa lär man sig bara på ett sätt: genom att ständigt öva sig att läsa. Då krävs inte bara korta texter, utan efter hand också längre sammanhängande skönlitterära och fackliga texter - och det räcker då inte med Camilla Läckberg!”
Sven-Eric Liedman, 74, professor i idé- och lärdomshistoria, Göteborg ”Läsa lär man sig bara på ett sätt: genom att ständigt öva sig att läsa. Då krävs inte bara korta texter, utan efter hand också längre sammanhängande skönlitterära och fackliga texter - och det räcker då inte med Camilla Läckberg!”
Hans Teke, 40, doktorand i utbildningsvetenskap vid Lunds Universitet och bloggare på Skolvarlden.se, Helsingborg 
  ”Mycket skulle förbättras om skolans arbete anpassades till hur vi i dag vet att hjärnan fungerar. Till exempel behovet vi har av repetition och pauser för att kunna lära oss någonting. Skolan är inte vetenskapligt uppdaterad. I dag är det upplagt så att man går igenom saker och sedan är det upp till eleven att själv repetera.”
Hans Teke, 40, doktorand i utbildningsvetenskap vid Lunds Universitet och bloggare på Skolvarlden.se, Helsingborg ”Mycket skulle förbättras om skolans arbete anpassades till hur vi i dag vet att hjärnan fungerar. Till exempel behovet vi har av repetition och pauser för att kunna lära oss någonting. Skolan är inte vetenskapligt uppdaterad. I dag är det upplagt så att man går igenom saker och sedan är det upp till eleven att själv repetera.”
Fridah Jönsson, 21, Metrokolumnist, Stockholm 
  ”Det behövs mindre elevgrupper och fler lärare. Jag tror också på fler förutsättningar utifrån individen och att man måste jobba utifrån hen, så att även de som har det lätt får lära sig mer.”
Fridah Jönsson, 21, Metrokolumnist, Stockholm ”Det behövs mindre elevgrupper och fler lärare. Jag tror också på fler förutsättningar utifrån individen och att man måste jobba utifrån hen, så att även de som har det lätt får lära sig mer.”
Johan Norberg, 40, författare och idéhistoriker samt kolumnist i Metro, Malmö 
  ”Om jag ska svara med ett ord är det "arbetsro". Skolor, lärare och elever har utsatts för alla möjliga förändringar och fått mängder av nya krav på sig de senaste åren. Nu måste de få lite arbetsro så att allt det nya hinner sätta sig.”
Johan Norberg, 40, författare och idéhistoriker samt kolumnist i Metro, Malmö ”Om jag ska svara med ett ord är det "arbetsro". Skolor, lärare och elever har utsatts för alla möjliga förändringar och fått mängder av nya krav på sig de senaste åren. Nu måste de få lite arbetsro så att allt det nya hinner sätta sig.”
Göran Greider, 53, journalist och författare samt kolumnist i Metro, Dala-Floda/Årsta 
  Räddningen består i att man tar tillbaka det offentligas inflytande över skolan. Fyra misstag måste åtgärdas; införandet av skolpeng, det fria skolvalet, kommunaliseringen och insläppandet av vinstintressen i skolan.
Göran Greider, 53, journalist och författare samt kolumnist i Metro, Dala-Floda/Årsta Räddningen består i att man tar tillbaka det offentligas inflytande över skolan. Fyra misstag måste åtgärdas; införandet av skolpeng, det fria skolvalet, kommunaliseringen och insläppandet av vinstintressen i skolan.
Anna Wiklund, 16, pluggar natur/forskning på gymnasiet. ”Jag tycker att vi behöver mer engagerade lärare som verkligen tycker om att lära ut sina ämnen.”
Anna Wiklund, 16, pluggar natur/forskning på gymnasiet. ”Jag tycker att vi behöver mer engagerade lärare som verkligen tycker om att lära ut sina ämnen.”Foto: Natanael Johansson
Emma Kolare, 16, pluggar natur/forskning på gymnasiet. ”Jag tror att vi behöver mindre skolklasser. Vi är 33 elever i min klass och det äralldeles för många. Det är knappt att alla får plats i klassrummen.”
Emma Kolare, 16, pluggar natur/forskning på gymnasiet. ”Jag tror att vi behöver mindre skolklasser. Vi är 33 elever i min klass och det äralldeles för många. Det är knappt att alla får plats i klassrummen.”Foto: Natanael Johansson
Ibrahim Baylan (S), 41, utbildningspolitisk talesperson för Socialdemokraterna. ”Vi behöver stärka skolan i grunden bland annat genom mindre klasser i åk F-3, så att lärarna får mer tid med varje elev. Vi vill anställa fler speciallärare och specialpedagoger i skolan och de ska ha fokus på eleverna i de första årskurserna. Vi prioriterar också skolans viktigaste resurs, lärarna, framför fortsatta skattesänkningar”
Ibrahim Baylan (S), 41, utbildningspolitisk talesperson för Socialdemokraterna. ”Vi behöver stärka skolan i grunden bland annat genom mindre klasser i åk F-3, så att lärarna får mer tid med varje elev. Vi vill anställa fler speciallärare och specialpedagoger i skolan och de ska ha fokus på eleverna i de första årskurserna. Vi prioriterar också skolans viktigaste resurs, lärarna, framför fortsatta skattesänkningar”Foto: TT
Marie Bertilsson, lärarvikarie, Stockholm. ”Det finns inget lätt svar på den frågan men jag tror att det handlar mycket om organisationen i skolan. Det är för stor arbetsbörda på lärarna.”
Marie Bertilsson, lärarvikarie, Stockholm. ”Det finns inget lätt svar på den frågan men jag tror att det handlar mycket om organisationen i skolan. Det är för stor arbetsbörda på lärarna.”Foto: Lotta Bergseth
Hektor Philipsson, studerande, Järfälla. ”Få eleverna mer motiverade. Ge mer läxor innan lektionerna så att det blir lättare att ta till sig undervisningen.”
Hektor Philipsson, studerande, Järfälla. ”Få eleverna mer motiverade. Ge mer läxor innan lektionerna så att det blir lättare att ta till sig undervisningen.”Foto: Lotta Bergseth
Gustav Söderström, studerande, Huddinge. ”Det är viktigt att lärarna engagerar sig i eleverna. Lärarna kanske behöver lära sig nya sätt att undervisa. Då kommer eleverna tycka att det är roligare i skolan och lära sig mer.”
Gustav Söderström, studerande, Huddinge. ”Det är viktigt att lärarna engagerar sig i eleverna. Lärarna kanske behöver lära sig nya sätt att undervisa. Då kommer eleverna tycka att det är roligare i skolan och lära sig mer.”Foto: Lotta Bergseth
Ann-Marie Begler, generaldirektör och chef för skolinspektionen. ”Genom tilltro till skolans förmåga att lyfta varenda elev. Rektorerna är nyckelpersoner.”
Ann-Marie Begler, generaldirektör och chef för skolinspektionen. ”Genom tilltro till skolans förmåga att lyfta varenda elev. Rektorerna är nyckelpersoner.”Foto: TT
Erik Fichtelius, vd på Utbildningsradion (UR). ”Ge lärarna makten över undervisningen, och ge dem moderna pedagogiska verktyg! Med mobil teknik och distribution kan lärandet dessutom ske överallt och när som helst”.
Erik Fichtelius, vd på Utbildningsradion (UR). ”Ge lärarna makten över undervisningen, och ge dem moderna pedagogiska verktyg! Med mobil teknik och distribution kan lärandet dessutom ske överallt och när som helst”.Foto: TT
klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro