ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

I Karlstads inkubator gäller bara 100 procent

Marcus Bryngelsson · 22 Okt 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Mathias Karlsson och Sofia Hiort af Ornäs har utvecklat kortet.

Mathias Karlsson och Sofia Hiort af Ornäs har utvecklat kortet.


klar

Artikellänk är kopierad

Inova är inkubatorn utan inriktning, men med tydliga regler för deltagarna.– Ägnar du inte minst halvtid åt din affärsidé,  så tycker inte vi att du satsar, säger vd:n.För att bli antagen till Inova spelar det egentligen ingen roll vad du har för idé. I stället är det viktigt att du uppfyller sju kriterier. Det är alltifrån att ha den rätta drivkraften till att ha en klar budget för första året, samt det senaste kriteriet  – hållbarhet.– Det har varit ett roligt kriterium att införa och i många fall har det blivit ett säljargument, säger Victor Isaksen, vd för inkubatorn.De entreprenörer som visar tillräcklig potential hamnar i en analysfas och får en affärscoach, men ännu är faran inte över. Efter ungefär ett halvår ska man presentera sin idé för en jury, med två personer från Inovas styrelse och två sakkunniga på området. – Klarar man inte av att övertyga juryn, så kommer man inte in.Om det går bra får företaget en plats i inkubatorn och sitt kontor hyresfritt. Väl inne får de tillgång till utbildningar, hjälp med avtal och vissa kostnader täckta.– De ska kunna fokusera på att få in kronor och ören, säger Victor Isaksen. Inova skiljer på tre olika typer av inkubatorföretag: entreprenörer, som snabbt ska ut med sin idé till kunder och bara sitter ett år i inkubatorn; innovatörer, dessa har en bra idé men behöver få hjälp av entreprenörer och får därför två år, samt spin-off-idéer från högskola och näringsliv, dessa tar längre tid att utveckla och sitter tre år.Calmark är ett exempel på den sistnämnda typen och var en idé som uppkom under Mathias Karlssons doktorsstudier om syrebrist hos nyfödda barn.– Som AT-läkare är du inte så jäkla bra på att starta företag men jag blev ihopkopplad med Inova som tvärtom är väldigt bra på det, säger han.Efter tag har han och kompanjonen Sofia Hiort af Ornäs börjat förstå hur de ska utveckla sin affärsmodell och det är framför allt när det krisar sig som de tar hjälp av erfarenheten innanför Inovas väggar.– När skiten träffar fläkten ringer man och frågar, vad ska jag göra nu? Det är som att flyga hem till fågelmamman.När företagen lämnar Inova är det dock på egna vingar och navelsträngen klipps.– Då får de inte längre ett öre av oss. Vill de vara kvar får de betala hyra. Behöver de hjälp gör vi vad vi kan, med kravet att vi får följa upp dem en gång i halvåret, säger Victor Isaksen.

Upptäcker syrebrist under förlossningen

KORT. Genom att upptäcka syrebrist i god tid kan många komplikationer förhindras vid en förlossning. Calmark använder ett kort i kreditkortsstorlek, som bara på några minuter kan larma om syrebrist.– Det är jätteviktigt att få svar väldigt fort på ett litet blodprov. Vår metod kan ge svar på mindre än två minuter, säger Sofia Hiort af Ornäs, teknisk chef.Blodprovet tas från babyns huvud under förlossningen, läggs på kortet som analyserar och ger svar.

Kortet kan användas vid fler tillfällen än just förlossningar men än så länge är Calmark förtegna om vilka. – Nästan alla skador och sjukdomar som gör att en patient blir riktigt sjuk beror på syrebrist ute i vävnaden, säger Mathias Karlsson, läkare och vd för Calmark, som kom fram till idén under studietiden.

En pilotstudie med 20 barn har genomförts och nu ska man göra fler tester för att få patent även inom andra områden.– Det är kliniska tester i ett år, utifrån det kan vi gå in i kommersialiseringsfas, säger Mathias Karlsson.

Emelie Löfman visar bilen som kan åka en mil på ett kilo pellets.
Emelie Löfman visar bilen som kan åka en mil på ett kilo pellets.

Precers idé är en bil med pellets i tanken

BIL. En bil som drivs med hjälp av pellets är inte den mest självklara idén. Men Precers bil fungerar redan och tekniken går att använda både till båtar och för att generera egen el hemma.– Det går lika bra att använda i större grejer, säger Emelie Löfman. Hon är en av tre anställda på företaget och har en bakgrund som anställd på Inova innan hon gick över till Precer.När pellets förbränns laddas bilens batteri upp med hjälp av en stirlingmotor. Det är denna el som driver bilen. Bakom idén till det finurliga laddningssystemet finns Martin Larsson, en man med flera kloka innovationer på sitt cv.– Han är serieinnovatör och sitter med som vd på företaget men har alltid nya saker på gång, säger Emelie Löfman.Eftersom pellets är enkelt att distribuera är tanken att vägmackar kan sälja det och en tank behöver inte rymma mer än 80 liter. Målet är att det inom en tioårsperiod ska gå att tillämpa systemet på 10 procent av alla hybridbilar.

Martin Larsson hoppas att hans idé ska plockas upp av tv-fixare.
Martin Larsson hoppas att hans idé ska plockas upp av tv-fixare.

Skena låter dig välja var du ska plugga i

SKENA. För den som är trött på förlängningssladdar och kontakthärvor har Arexor lösningen. Med en strömförande skena i golvlisten kan du själv välja precis var eluttagen ska sitta och hur många du vill ha i ett rum.– Om du har en bostad redan så plockar du bort golvlisten och sätter dit vår i stället, du behöver inte ens in i väggarna, säger Lennart Olsson som nu ansvarar för projektet.Från början är även detta en idé från Martin Larsson, innovatören bakom Precer. Konceptet har funnits i några år nu men har i år fått en nytändning.– Vi fick göra en omstart för att den första idén inte gick att patentera.

Ett bra sätt att sprida produkten hade varit om den plockats upp av ett inredningsprogram på tv, då den väldigt mycket riktar sig till hemmafixare.– Det är något jag funderat på mycket, att presentera den bland dem som är pionjärer på sådana här produkter då det kan finnas ett motstånd hos vanliga distributörer, säger Lennart Olsson.

klar

Artikellänk är kopierad

Marcus Bryngelsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro