ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

I Sverige går alla samhällsklasser i jeans”

Susanna Mattsson · 23 Apr 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011
Maria Erixon Levin lämnade jeansjätten Lee och startade eget. I dag är hennes Nudie ett av Sveriges mest exporterade klädmärken. Nu har hon öppnat egen butik i Stockholm.

Maria Erixon Levin lämnade jeansjätten Lee och startade eget. I dag är hennes Nudie ett av Sveriges mest exporterade klädmärken. Nu har hon öppnat egen butik i Stockholm. Foto: Lotta Imberg


klar

Artikellänk är kopierad

BUTIKSKLAR. För sex år sedan flyttade Maria Erixon Levin hem från toppjobbet som designchef för Lee i Bryssel för att starta eget. Det var början på framgångssagan Nudie, som vuxit till en miljonindustri. Men först nu öppnar den första egna butiken. – Butiker och inköpare väljer vad de vill köpa in. Här kommer vi att kunna visa hela kollektionen och kan etablera kontakten med kunden i lugn och ro. Inredningen kommer mer att ge en känsla av att vara på krogen än i en butik. Vi tycker egentligen att den miljön är mer jeansvänlig, säger Maria Erixon Levin.•• Verksamheten har sin bas i Göteborg, varför öppnar ni i Stockholm?– Det blir som vårt andra hem i Stockholm. Våra agenter sitter där och vi kombinerar med ett showroom bakom butiken. Sedan är Söder ett fantastiskt område, där vi känner oss hemma. Det är skönt att slippa ligga på något av shoppingstråken. Det får gärna ta ett par timmar att prova ett par jeans. Det är kul om folk bara kommer till butiken och hänger lite.Framgången har placerat Maria Erixon Levin på listor över Sveriges hetaste entreprenörer och gett henne epitet som ”modedrottningen i väst”, en benämning hon betackar sig för.– Jag tycker det är ganska gräsligt, känner inte alls igen mig i det. Jag gör det här för att jag älskar att hålla på med jeans. Jag ser mig egentligen mer som industridesigner än som modeskapare.•• Du är inte speciellt intresserad av mode?– Jag fick en överdos på mitt tidigare jobb. De senaste åren har jag haft något slags nolltoleransinspiration. Jag har inte rest alls och läser inga modetidningar. Mode är så kortsiktigt och ängsligt. Struntar man i vad andra gör har man plötsligt hur mycket utrymme som helst att inspireras. ••Ni har också valt att inte göra reklam för era produkter.– Om jag köper en tidning vill jag inte behöva bläddra igenom tio sidor reklam mellan artiklarna, och jag tror att fler tänker som jag. Jag tror inte på den typen av relation. Det är som med sponsring, om ett helt band står uppklätt i ett varumärke försvinner trovärdigheten. Folk ser igenom det. Jag tror på djungeltrumman, folk älskar att berätta för varandra om de hittat något bra.•• Du menar att svenskar har ett väldigt speciellt förhållningssätt till jeans. Kan du utveckla?– Det har med folkhemmet att göra. Alla ska vara lika olika. Här går alla samhällsklasser i jeans, banktjänstemän, jurister … det ser man inte utomlands.  •• Nyligen lanserade ni en ”grön” jeanskollektion och ni samarbetar med Amnesty och Barncancerfonden. Varifrån kommer engagemanget?– Det handlar om ett personligt engagemang hos oss som driver företaget. För oss kan Nudie vara en plattform där vi kommunicerar med en stor publik. Det handlar om att göra vad man kan. Vi kanske inte kan göra stor skillnad, men alla kan göra lite. 

klar

Artikellänk är kopierad

Susanna Mattsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro