ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

I Trollhättan blir de kreativa lönsamma

Aron Andersson · 19 Aug 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Trollhättebor i Stockholm. Erik Lindqvist och Henrik Johansson tillhör inkubatorn i Trollhättan men har kontoret på Kungsholmen i Stockholm. I Trollhättan sitter företagets tekniker. 

Trollhättebor i Stockholm. Erik Lindqvist och Henrik Johansson tillhör inkubatorn i Trollhättan men har kontoret på Kungsholmen i Stockholm. I Trollhättan sitter företagets tekniker.  Foto: Joachim Nywall


klar

Artikellänk är kopierad

Kreativa konstnärssjälar kontorsanpassas på inkubatorn i Trollhättan. Att tämja deras ofta kompromisslösa drivkraft till lönsamhet kan vara besvärligt. – Personer inom kreativ industri startar företag för att de vill uttrycka något snarare än för att tjäna stålar. Vårt förhållningssätt är att det måste finnas en kommersiell tanke bakom, där får vi ofta balansera på en knivsegg, säger Dan-Erik Palm, chef för Innovatum.– I början var det svårt att ta med sig en svartklädd, piercad tjej med rosafärgat hår till Almi och försöka få pengar från en gråhårig gubbe, fortsätter han.ihop med Linda Bohlin är Dan-Erik Palm ansvarig för att coacha de 13 företag som under hösten är verksamma på inkubatorn. Trots en liten bemanning är verksamheten populär.– Det är ingen vidare marknadsföring från Inkubatorn, snarare är det ett word-of-mouth som sprider sig mellan företagen, säger David Skarin på Ayeware.I dagarna etablerar Vidar Korneliusson sitt företag Virtual Energy One hos Innovatum.– Jag var på en nätverks-träff när jag kom i kontakt med Danne, sedan var jag på besök och till slut bestämde jag mig för att bli ett inkubatorföretag, säger han.Just nu gapar de nyrenoverade lokalerna fortfarande tomma. Rummen är visserligen inredda med allt ifrån älghorn till fårplädsbeklädda rottingfåtöljer, men några entreprenörer syns knappt till. De flesta har ännu att återvända från semestern och många kommer för första gången till inkubatorn i Trollhättan. Fem av de 13 företagen är helt nya och merparten arbetar med audiovisuell teknik, även om alla inte är helt teknikorienterade. Runtom teknikparken i Trollhättan finns mycket som lockar den sortens företag. Ett tidigare inkubatorföretag har precis restaurerat en 12 x 4 meter stor bluescreen och i en annan byggnad ryms en Virtual reality-studio. Det märks att Innovatum ligger i Trollywood, Sveriges filmmecka. – Vi tar aldrig in filmbolag eller långfilmsproduktion i inkubatorn. Men det finns självklart kopplingar till audiovisuell teknik och det händer att våra företag blir underleverantörer, säger Dan-Erik Palm.Nuförtiden har de lokala investerarna förstått vinstpotentialen hos den blygsamma men framgångsrika inkubatorn. De färgstarka personerna bakom företagen är ofta viktigare än idéerna i sig för att i ett första steg bli antagen.– Vi måste vara flexibla till sinnet på ett annat sätt än andra inkubatorer. I andra miljöer jobbas det kanske hårdare med statistik och avstämning, den finns här också men vi är nog inte lika formella, säger Linda Bohlin.

Vidar Korneliussons första dag på det nya kontoret.
Vidar Korneliussons första dag på det nya kontoret.

Från bergsklättring till livet under ytan

NY. Vidar Korneliusson har precis anlänt i Trollhättan efter en veckas bergsklättring i Norge, sitt hemland. Det är första gången han ser sitt nya kontor i Innovatums lokaler.– Datorn jag använder själv köpte jag för 100 000 kronor för några år sedan, den hänger knappt med längre. Här finns all datorkraft jag behöver.

Han visar en kort undervattenssekvens som ska användas i en reklamfilm. Videosnutten är bara åtta sekunder lång men har tagit åtskilliga dagar att färdigställa.– Egentligen vill jag arbeta direkt mot slutkund med helhetsprojekt, säger han.

Att simulera vätskor kräver kunskap om viskositet och densitet och för att få det verklighetstroget krävs en del erfarenhet.– Jag ser att vätskesimulering används mer och mer i reklamfilm exempelvis. Det går att ha som specialeffekt men även i mer tekniska lösningar för att visa vätskegenomströmning i system, säger Vidar.

David Skarin visar spelkontrollen gjord för strokepatienter.
David Skarin visar spelkontrollen gjord för strokepatienter.

3 D-motor flyttar solen i Trollhättan

Klämkontroll. En uppdaterad version av klassiska urtidshelikoptersimulatorn ”Ugh!” anpassad för strokepatienter är bara ett av de projekt David Skarin och Ayeware har på gång.– Vi bygger mjukvara specialiserat för en mängd applikationer i 3 D.

I ”Ughlander” (en kombination av ”Ugh!” och ”Moonlander”) används en speciell kontroll för att manövrera en bambuhelikopter som övar upp strokepatienters klämförmåga.

David visar även upp en 3 D-modell av Trollhättan. Programmet används av kommun och byggnadsfirmor för att planera framtida byggnader. Med några knapptryckningar låter han solen förflytta sig över himlen för att visa hur skuggorna kommer att falla under dagens gång.

Slutligen används Ayewares 3 D-motor av bland andra Saab och Volvo för att testa funktioner hos kommande bilmodeller.– Just nu jobbar jag på Saab. Elektriska avdelningen håller på att ta in 3 D.

Henrik Johanssons The Viral Company vill skapa kommunikation.
Henrik Johanssons The Viral Company vill skapa kommunikation.

Han har i uppgift att sprida virus över internet

UTSOCKNES. Några som inte infunnit sig i Trollhättan ännu är Henrik Johansson och Erik Lindqvist, initiativtagare till The Viral Company. Deras kontor ligger nämligen på Kungsholmen i Stockholm, trots att de är ett inkubatorföretag.– Erik har tidigare jobbat på ett företag på Innovatum, förklarar Henrik Johansson.The Viral Companys affärsidé är att skapa kommunikation som människor vill ta del av. Kanske låter det högtravande men vad det handlar om är att göra finurliga reklamfilmer som sprider sig som virus över nätet.– Vi släppte en kampanj med Petter och Parlino som fått över hundratusen visningar i Sverige.Numera sitter hela marknadsavdelning i Stockholm och kvar på Innovatum är bara Oscar Trollheden som jobbar med tekniken.Kunddatan är ett av deras viktigaste säljargument och klienten betalar efter hur många visningar och bra spridning en kampanj får.

klar

Artikellänk är kopierad

Aron Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro