ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ica i topp – före skandalen

TT · 10 Dec 2007
Uppdaterad 16 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Ica hamnar i topp i årets stora mätning av hur nöjda kunderna är från Svenskt kvalitetsindex (SKI). Före både Axfood och Coop.– Men det var före köttfärsskandalen.

Och nu är fallhöjden stor enligt SKI:s kanslichef Jan Eklöf.I SKI:s detaljhandelsindex för 2007 befäster Ica på måndagen sin topposition bland livsmedelskedjorna vad gäller nöjda kunder. Men det årliga indexet baseras på en enkät avslutad i slutet av november, omkring en vecka före det att SVT:s Uppdrag granskning visade hur fyra av landets största Ica-butiker fuskade med datummärkningen på köttfärs.Kundernas betygEnligt Jan Eklöf, docent vid Handelshögskolan och kanslichef på SKI, kan man mot bakgrund av skandalen säga att Ica just nu har stor fallhöjd när det gäller kundernas betyg.– Det är precis så. Förtroendet för varornas kvalitet och färskhet är allra högst för Ica. De har alltså byggt väldigt mycket av sin bild av Ica på att man kan lita på dem. Det är ju jättefint att ha den bilden, om man lyckas leva upp till den, säger Eklöf. Om Ica kan reparera skadan och återskapa förtroendet återstår nu att se. Eklöf berättar hur andra stora skandalomsusade företag, som Systembolaget och försäkringskoncernen Skandia, ännu brottas med följderna vad gäller kundförtroende flera år efter avslöjandena.– Jag vill inte dra några långtgående paralleller med Skandia. Men fallhöjden är ju väldigt hög. Och då kan det hända saker väldigt snabbt. Att förlora förtroende kan hända över en natt. Det var ju det som hände med Systembolaget också, när muthärvan dök upp. De har ju fortfarande inte fått upp sitt förtroende. HandfastEnligt Eklöf rasade Skandia 17 enheter i SKI:s 100-gradiga nöjdhetsindex efter skandalen där.– Och de har knappt kommit upp någonting när det gäller just förtroendet. Produkterna - försäkringarna - är inte mycket sämre än tidigare. Men allt runt omkring har man frågor kring. TT: Är Icas topposition bland livsmedelskedjorna hotad inför nästa mätning?– Ja, det kan man säga. Det krävs ett handfast agerande som återskapar förtroendet. Det går inte bara att låtsas att det här går över av sig själv. Han tillägger att det också kan bli så att hela livsmedelsbranschen får klä skott för fusket med datummärkningen på Ica. Branschen brottas redan med en drygt femårig vikande trend vad gäller nöjda kunder och ligger i årets mätning under genomsnittsvärdet för hela ekonomin, berättar Eklöf.– Det är inte alls uteslutet att detta (köttfärsskandalen) kan göra det ännu svårare att få en nöjdhet inom branschen. Svag imageÅrets detaljhandelsindex från SKI visar även fortsatt höga betyg från kunderna till Apoteket. Det visar också en viss återhämtning för Systembolaget, trots en fortsatt svag image.Bland byggvaruhusen får K-Rauta högst betyg, medan Alecta och Länsförsäkringar ligger etta respektive tvåa när det gäller hur nöjda kunder är med tjänstepensionsföretag.

klar

Artikellänk är kopierad

TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro