ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ica om att de ersätter gubbe med ny gubbe: Svårt att ersätta med mindre känd

Karolina Skoglund · 2 Feb 2015
Uppdaterad 3 Feb 2015

Gubbe ersätts med annan gubbe. Inte så modernt. Så lyder den kritik som ny lyfts mot Ica för att ha ersatt Hans Mosesson, 70, med Loa Falkman, 67.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: Ica.

Hans Mosesson, 70, ersätts av Loa Falkman, 67. Det stod klart på söndagen, då Ica presenterade sin nya rekrytering genom ett pressmeddelande och en ny reklamfilm. Något som väckte många hyllningsrop – men även en hel del kritik ur jämställdhets- och mångfaldsperspektiv. 

Hade ni väntat er den här kritiken?

– Vi har varit medvetna om att den frågan skulle komma upp. När vi sökte efter en efterträdare har vi sökt väldigt brett. Men vi tror att det hade blivit svårt att ersätta Hans Mosesson efter hans succé med en mindre känd skådespelare, säger Anders Svensson, vd på Ica, och fortsätter: 

– I slutändan, i och med att vi sökte efter någon som kunde axla manteln, fanns det inte obegränsat med skådespelare eller skådespelerskor med den erfarenheten som kunde ta över. 

Trots resultetet menar Anders Svensson att man jobbar hårt med mångfalden i Icas tv-reklamserie. 

– Ja, i ensembeln har vi ju till exempel kvinnor och en person med handikapp. 

Linus Fremin, genusvetare och tv-kritiker tvdags.se, är en av kritikerna till ersättaren. Han tycker att rekryteringen känns allt annat än modern, och menar att den platsar bättre i slutet på 90-talet än 2015.

– Självfallet är det Icas val och vad de tycker är bäst utifrån deras marknadstänk. Loa Falkman kommer säkert att göra detta jättebra. Men efter 13 år med en äldre man som huvudfigur: Varför inte en kvinna, en person som inte är vit eller, om man ska ha en man; varför inte någon som är under 60 år? säger han.

Att det ändå blev en gubbe är ingenting som förvånar Linus Fremin , som till en början var bergsäker på att ersättaren skulle bli Helge Skoog.

– Jag tror att det är enklast. Man har sett att det fungerar. Då tror jag att man är rädd att rucka på konceptet. Men jag tror de gör en tabbe här. På sikt kommer varumärket kännas mossig. 

FÖRTYDLIGANDE: I en tidigare version framstod det som att Ica inte hade något val när de ersatte Hans Mosesson med Loa Falkman. Det de menar är att de var tvugna att hitta en känd skådespelare med stor erfarenhet för att nå framgång med reklamfilmerna. I det valet hade de inte obegränsat med valmöjligheter. 

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro