ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ikea lägger locket på efter Metros avslöjande

Kristoffer Rengfors · 1 Okt 2012
Uppdaterad 1 Okt 2012

klar

Artikellänk är kopierad

Ikea har under morgonen lagt locket på istället för att kommentera de bortplockade kvinnorna i den Saudiarabiska versionen av företagets katalog

IKEA i Sverige säger sig inte kunna kommentera då ansvaret ligger på nederländska Inter Ikea Systems som äger rättigheterna till IKEAs varumärke och är franschisegivare till IKEAs olika verksamheter världen runt. Metro har upprepade gånger sökt presskontakten Ulrika Englesson utan resultat. 

Metro söker även ansvariga för Ikea communications som är det bolag som producerar Ikea-katalogen på beställning från verksamheterna i olika länder. I växeln på Ikea i Sverige får Metro beskedet att namnet på Ikea communications chef inte kan lämnas ut och att alla förfrågningar skickas till företagets svenska presskontakter, på uppdrag från det svenska preskontoret. När Metro ber att bli kopplade till chefen för Ikea communications ombeds vi först att vänta men efter en stund kopplas samtalet endast bort. 

Ikea communications är Ikeas interna reklambyrå som producerar katalogen. De har alltså på uppdrag från franschisetagaren i Saudiarabien producerat katalogen där kvinnorna plockats bort.

– Men varje land är ansvarig för sin katalog, säger Josefin Thorell, presskontakt på Ikeagruppen.

klar

Artikellänk är kopierad

Kristoffer Rengfors
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro