ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Influencers tackade ja till att sälja politiska åsikter – i hemligt samarbete

Sofia Clason · 5 Jul 2018
Uppdaterad 5 Jul 2018
"Det är helt bisarrt", säger bloggaren Cassandra Klatzkow.

"Det är helt bisarrt", säger bloggaren Cassandra Klatzkow. Foto: Max Pixel, Cassandra Klatzkow


Influencers skulle kunna användas som en spelbricka för att påverka valet. I en granskning av P3 Nyheter, gick hälften av de svarande med på att dela ut åsikter mot betalning – utan att följarna skulle få veta om samarbetet. Bloggaren Cassandra Klatzkow reagerar starkt på resultatet: "det är helt bisarrt".

klar

Artikellänk är kopierad

För att genomföra granskningen valdes 50 influensers ut, som alla hade mellan 10 000 och 30 000 följare på Instagram, rapporterar P3Nyheter.

De 50 personerna fick sedan en förfrågan om ett samarbete från en påhittad PR-byrå. Syftet med samarbetet sades vara att påverka valet, i förmån för byråns kunder.

Förfrågan som skickades ut av den påhittade PR-byrå.
Förfrågan som skickades ut av den påhittade PR-byrå.Foto: P3 Nyheter

Mot betalning skulle varje influencer skriva positivt om en fråga med koppling till valet och uppmuntra sina följare att rösta i höst. De fick dock inte berätta om samarbetet för sina följare.

Av de 50 personer som tillfrågades, svarade 31 på det påhittade erbjudandet. Av dem var 15 intresserade.

Tre var redo att gå vidare med samarbetet direkt och fyra ville gå vidare om de kunde stå för åsikten som de skulle marknadsföra. Resterande ville veta mer innan de kunde ge ett slutgiltigt svar.

Cassandra Klatzkow, som är bloggare och influencer har reagerat på granskningen.

– Jag tycker att det är helt bisarrt. Det är jätteviktigt att influencers med stora plattformar är aktiva under valet och påverkar unga till att rösta. Men att det sker på det här sättet gör mig orolig. Influencers har en väldigt stor påverkan på sina följare och samhället. De åsikter man delar måste komma från en själv, för att man bryr sig om samhället och absolut inte från att man blir betalad för att dela åsikter som man kanske inte ens delar, säger Cassandra Klatzkow till Metro.

klar

Artikellänk är kopierad

Sofia Clason
[email protected]
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro