ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

Inför påsk: Norrmän vallfärdar för att köpa godis

Jesper Lindqvist · 19 Apr 2019
Uppdaterad 19 Apr 2019

Foto: Jessica Gow/Jon Olav Nesvold/TT


Påskhelgen är en av årets stora höjdpunkter för gränshandeln – tack vare norrmännen. Framför allt är det grannlandets sockerskatt som gynnar butikerna på gränsen. "Vi ser en markant ökning jämfört med i fjol när det kommer till godis och läsk", säger butikschefen Ole Lind.

klar

Artikellänk är kopierad

De dyrare priserna i vårt västliga grannland har under lång tid varit en gynnsam faktor för gränshandeln – alltså handeln som rör de svenska butiker som ligger nära gränsen mellan Sverige och Norge.

Statistik från Norges motsvarighet till SCB visar att den norska gränshandeln i Sverige under 2018 omsatte hela 17 miljarder kronor – en ökning med drygt fyra procent från året innan.

Och när påsken närmar sig gör sig den norska gränshandelns betydelse återigen påmind.

”Gynnas av en sen påsk”

Matbutiken Maximat ligger i Nordby, precis vid den norska gränsen, i Strömstads kommun. Sedan en bra tid tillbaka är 95 procent av butikens kunder norrmän, och man har märkt ett rejält uppsving i handeln lagom till påsk.

– Den här tiden på året är alltid en viktig period för handeln, men i år gynnas vi extra av att påsken ligger så sent i april. Vi har gott väglag, ljusa kvällar och en tacksam växelkurs – det ger handeln en extra skjuts, säger butikschefen Ole Lind.

Det är dock inte den enda förklaringen till att norrmännen vallfärdar mot Sverige när det vankas påsk.

I början av 2018 höjde Norge landets sockerskatt med 83 procent på socker och 43 procent på läsk, med målet att få befolkningen att minska konsumtionen av bland annat godis. Men effekten har inte blivit den önskade.

Kritik i statlig utredning

Redan i samband med fjolårets påskfirande kunde flera butikerlängs gränsen på den svenska sidan rapportera om en ökad försäljning, och lagom till årets påsk märks det av ännu mer. Det visar sig att norrmännens sockerkonsumtion inte har minskat – inköpen har bara flyttat över landgränsen.

– Godis säljer alltid bra inför påsken, men efter att sockerskatten infördes i fjol säljer vi extra mycket godis och läsk. Vi ser en markant ökning jämfört med i fjol, jag tror att vi går mot rekordsiffror nu i år, säger Ole Lind.

LÄS MER: Här är godiset som innehåller palmolja

Han berättar vidare att Maximat aktivt riktar sin marknadsföring mot Norge, och att det ger bra effekt i samband med påsken.

Huruvida den kraftigt höjda sockerskatten blir långvarig eller ej är dock oklart. En statlig utredning har nu kommit fram till att skatten har varit dåligt utformad och att den endast snedvrider konkurrensen, något som norska branschorganisationer tidigare har påpekat.

Den norska regeringen har ännu inte lämnat något besked kring om de vill genomföra några förändringar gällande sockerskatten.

klar

Artikellänk är kopierad

Jesper Lindqvist
Jesper Lindqvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro