ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ingenjören gör den stora skillnaden i F1

Johannes Björnerås · 20 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011
Formel 1-föraren David Coulthard bränner bakdäcken på sin bil under en uppvisning i Bombay i Indien.

Formel 1-föraren David Coulthard bränner bakdäcken på sin bil under en uppvisning i Bombay i Indien. Foto: Dhiraj Singh/ap/scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Om en vecka körs årets sista formel 1-lopp, men säsongens segrare är redan klar. Bakom den vinnande föraren finns även ett segrande stall av konstruktörer.Med ett öronbedövande vrål korsar formel 1-bilen mållinjen. Årets världsmästare är Jenson Button. Poäng och ära till det vinnande stallet Brawn. Men vem har egentligen vunnit loppet? Föraren – naturligtvis. Mekanikerna – jodå. Ingenjörerna – till stor del, säger svenske Peter Mlinaric, som arbetar med aerodynamik på F 1-stallet Red Bull Racing, som nu kämpar om andra­platsen. – Före ett race har man oftast en bra uppfattning om vilket resultat som är att vänta. I allmänhet är skillnaden mellan de olika bilarnas egenskaper mer avgörande för varvtid än skillnaden i förarskicklighet. Om ingen gör något misstag är det i princip den bil som är bäst lämpad för banan som vinner.Peter vill vinna racen lika mycket som förarna eller stallchefen. Och han blir lika frustrerad när stallet förlorar på grund av någonting han inte kan påverka.– Som ingenjör blir man ju ruskigt förbannad om man byggt en grym bil men vårt race slutar med en krasch mot barriären.Sedan två år jobbar han på stallets anläggning i Milton Keynes, knappt tio mil nordväst om London. Här är drygt 500 personer sysselsatta med att ta fram en tävlingsbil. Ungefär hälften arbetar med forskning och utveckling, varav en stor del med aerodynamik. Peter är en av dem.Han jobbar som beräkningsingenjör, och tillsammans med sina kolleger räknar han med datorns hjälp  fram den form på bilen som ger bäst aerodynamiska egenskaper. Man strävar efter att bilen ska få så lite luftmotstånd som möjligt, och samtidigt ha hög downforce – tryck mot marken – för att ge däcken fäste.På hans datorskärm syns något som liknar ett rutnät format efter bilen. Nätet är så fint att man måste zooma in rejält för att se linjerna, och i varje nod kan bland annat lufttryck och strömningshastighet beräknas.– Noggrannheten är upp till bråkdelar av en millimeter, säger Peter.Och man behöver inte vänta på att få sitt arbete betygsatt.– På ett sätt konkurrerar varje del av verksamheten direkt med motsvarande avdelningar på andra stall. Och när det gäller utvecklingen av bilens aerodynamik ser man resultat efter varje race, det är väldigt inspirerande.

Peter Mlinaric arbetar med aerodynamik i F 1-stallet Red Bull Racing.
Peter Mlinaric arbetar med aerodynamik i F 1-stallet Red Bull Racing.Foto: Johannes Björnerås

Detaljerna avgör

Det stora skälet för biltillverkarna att syssla med formel 1 är inte teknisk utveckling, utan marknadsföring.– I allmänhet är utbytet mellan F 1 och personbilar begränsat, säger Peter Mlinaric. Utvecklingen av en personbil och en formelbil drivs av väldigt skilda ändamål.

Inom formel 1 läggs till exempel oerhört stor vikt vid aerodynamiken, medan man prioriterar design och komfort i vanliga bilar.

Och naturligtvis får detta betydelse. Med en effekt på ungefär 800 häst­krafter, kombinerat med en vikt under 600 kg har F 1-bilarna toppfarter kring 350 kilometer i timmen. Från 0 till 150 kilometer i timmen och tillbaka till stillastående går på under fem sekunder, och de är oslagbara när det gäller hastighet genom kurvor.

Säkrare race och lägre kostnader är två av skälen till att det finns ett tekniskt reglemente, bestämt av motorsportorganisationen FIA, som berättar hur en formel 1-bil får se ut, ungefär 200 paragrafer som sätter gränser för alla bilens delar.– Inför årets säsong var ändringarna i reglementet mer omfattande än på väldigt länge, berättar Peter. I stället för att vara en vidareutveckling av fjolårets bil startade utvecklingen av årets bil i princip med ett vitt papper.

Reglerna gör att bilarna blir lika, men detaljerna skiljer. Här avgörs racen. Och det är svårt att sno idéer.– Aerodynamiken bygger på en samverkan mellan alla bilens yttre delar, så det går inte att bara klippa och klistra en del från en annan bil.  Johannes Björnerås

klar

Artikellänk är kopierad

Johannes Björnerås
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro