ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

hela denna artikel är en annons

Ingenjören tog en ny karriärväg - blev lärare

Metro · 31 Jan 2019
Uppdaterad 28 Feb 2019

Foto: Privat


Martin Liliebladh arbetade som utvecklingsingenjör på företaget Axis, men saknade kontakten med människor och ville göra skillnad. När han blev headhuntad till Teach for Swedens ledarskapsprogram tog han chansen och det har han inte ångrat!

klar

Artikellänk är kopierad

Efter att ha studerat till ingenjör och genomgått en doktorandutbildning fick Martin Lilliebladh jobb som utvecklingsingenjör på företaget Axis. Efter fyra år började han komma underfund med att han ville ha ett arbete där han jobbade med människor istället för produkter.

­– Under min utbildning tänkte jag faktiskt inte så mycket på att ett ingenjörsjobb i stor utsträckning handlar om att arbeta med produkter. När jag studerade hade jag ett stort socialt umgänge. På min fritid ledde jag ett innebandylag och jobbade som ledare på scouterna, säger Martin.

Det var just under ett seminarium om ledarskapsutbildningar med scouterna som Martin kom i kontakt med Teach for Sweden för första gången. Han träffade deras verksamhetsansvarige som uppmuntrade Martin att söka ledarskapsprogrammet. Teach for Sweden söker modiga utexaminerade akademiker till ett tvåårigt ledarskapsprogram. Under programmet arbetar deltagarna som lärare på en högstadieskola med utmaningar och läser in en lärarexamen på distans. De har även en personlig ledarutvecklare som breddar och fördjupar deltagarna med sina ledaregenskaper genom utbyte och coachning.

Martin ansökte till Teach for Swedens ledarskapsprogram året efter mötet med verksamhetschefen och blev antagen. Han anställdes på Värner Rydénsskolan, en 7-9 skola i Malmö, på en tjänst där han jobbar fyra dagar i veckan som lärare med full lön. I programmets upplägg ingår en betalds studiedag i veckan som avsätts till de kompletterande pedagogiska studierna som krävs för att bli behörig lärare.

­– Ledarskapsprogrammet var bra. Jag gillade att jobba fyra dagar i veckan och ha en dag i veckan avsatt för studier. Tiden i klassrummet lärde jag mig mycket på. Men det var också en tuff tid då tempot med studierna var högt samtidigt som man jobbade som ny lärare. För att summera det var det givande, roligt och utmanande säger Martin Liliebladh.

Alla som går ledarskapsprogrammet får ledarutvecklare från Teach for Sweden, utöver det har de även en mentor från näringslivet under programmets andra år.

­– För mig var det värdefullt att få konkret återkoppling på mina lektioner av proffs på området, säger Martin Liliebladh.

I dag jobbar Martin kvar på Värner Rydénskolan som legitimerad lärare och undervisar i matematik, teknik samt NO-ämnen. När han jämför sitt tidigare jobb som utvecklingsingenjör med läraryrket konstaterar han att läraryrket just nu är mer utmanande men han ångrar inte att han karriärväxlade från ingenjör till lärare.

– Jag vet att de tre första åren som ny lärare är utmanande innan man hunnit få in rutinerna. Men framöver kommer arbetet bara att bli enklare och bättre, jag kommer definitivt att stanna kvar i yrket som lärare!

Martin Liliebladh skolade om sig till lärare.

pil
Teach for Sweden

Teach for Sweden är en ideell, politiskt och religiöst oberoende stiftelse som finansieras av Utbildningsdepartementet, Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond samt näringslivet.

Syfte: att verka för en likvärdig skola genom ledarskap i klassrummen utifrån övertygelsen att alla barn kan.

Startade: 2013

Så många har gått utbildningen: Över 2 100 har sökt, 220 har valts ut och går eller har gått programmet.  2019 är över 115 TFS:are verksamma på ca 100 skolor i 42 kommuner runt om i Sverige.

Läs mer om programmet på www.teachforsweden.se och skicka en intresseanmälan så hör vi av oss!

klar

Artikellänk är kopierad

Metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro