ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Ingfärsdoftande bulgurwok

metro · 4 Mar 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Ingredienser till 4 portioner:

2 dl bulgur6 cm ingefära3 klyftor vitlök1 kruka basilika1 röd spetspaprika el paprika100 gram sockerärter300 gram rödkål10 cocktailtomater4 msk olivolja1 lime1 dl japansk sojaSalt och pepparTillagning:1. Koka bulgur enligt anvisning på förpackning.2. Skala och finhacka ingefära, vitlök, basilika. Finstrimla paprika, sockerärter och rödkål.Halvera cocktailtomater.3. Hetta upp olivolja i en wokpanna. Lägg i ingefära, vitlök och basilika. Fräs detta några sekunder.4. Tillsätt paprika, ärter, rödkål och tomater. Woka i cirka 2 minuter. Rör om.5. Pressa över limejuice och slå på soja. Woka i ytterligare 2 minuter. Rör om.

Kornrisotto med pak choy

Ingredienser till 4 portioner:

2 dl korngryn400 gram jordärtskockor2 portabellasvamp4 klyftor vitlök2 msk olivolja1 msk smör400 gram pak choy3 dl vatten1 msk grönsaksfond200 gram parmesanost100 gram svarta kärnfria oliverSalt och pepparTillagning:1. Koka korngryn enligt anvisning på förpackning. Häll bort överskottsvatten.2. Skala och tärna jordärtskockor.Lägg i kallt vatten.Skär portabello i tärningar. Skala och finhacka vitlök. Häll av vattnet från kockorna, låt rinna av.3. Hetta upp olja och smör i en stekkastrull.Lägg i kockor, svamp och vitlök.Fräs någon minut utan att bränna, tills jordärts­kockorna mjuknat.4. Skär ner pak choy i centimeterstora bitar. Blanda ner korngryn och pak choy i kastrullen.Slå på vatten och fond. Låt koka upp.5. Riv parmesan och blanda ner i kastrullen.Smaka av med salt och peppar.Toppa med oliver.

Vin till vegetariskt

Vegetarisk mat är spännande och modernt. En vanlig förutfattad mening är att vegetarisk mat består av klena smaker. Alla grönälskande matfantaster vet att så inte är fallet.Oavsett rätt, vegetarisk eller inte, gäller samma regler vid val av dryck. Matens styrka och smaksammansättning blir vägledande.

Till asiatiska rätter, som ofta innehåller både ingefära, kokosmjölk och koriander, krävs ett vin som klarar en utmaning till exempel The Hermit Crab.

Till maträtter med generösa mängder rotfrukter,  kan jag rekommendera ett sötfruktigt och fylligt vitt vin från Sydafrika – Simonsig Chardonnay.

Kryddiga rätter med frisk syra och örtighet som till exempel Menyses fröbuljong med blomkål och spiskummin, kan väl paras ihop med ett vin av samma karaktär till exempel Luna Beberide; ett rött vin på den inte alltför kända druvan mencía. Det är ett kryddigt vin med viol, örter och mängder av mörka bär samt en balanserande frisk syra och markerade tanniner.

Cheddarpaj med broccoli och paprika

IngredienserPajdeg: Vetemjöl 3,0 dlSmör 150,0  gramVatten 1,0  mskFyllning:Cheddarost (lagrad) 3,0 dlÄgg 2,0 styckVispgrädde 2,0 dlBroccoli (färsk)1,0 huvudPaprika (röd)1,0 styckKajennpepparpulverSaltTillagningPajdeg: Blanda mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform. Ställ in i kylen i ca 30 min. Sätt ugnen till 200 grader. Förgrädda pajskalet i ugnen i ca 10 min. Tag ut pajskalet ur ugnen. Låt svalna.Fyllning: Grovriv cheddarosten. Vispa ihop ägg med vispgrädde (lätt vispat) i en bunke och rör ner osten. Smaka av med salt och kajennpeppar. Skölj paprika och broccoli. Skär paprikan i strimlor och skär små buketter av broccolin. Lägg grönsakerna i pajskalet och häll över ostsmeten. Grädda i ugnen tills pajen stelnar i ca 35 minuter.

Pumpalåda

IngredienserPumpa (rensad) 400,0 gramPurjolök 1,0  styckMorot 2,0 styckKassler 300,0 gramLångkornigt ris 1,0 dlMatfett till stekning 2,0 gramÄgg2,0 styckMatlagningsgrädde 3,0 dlPaprikapulver 1,0 krmSalt 1,0 krmHårdost (riven) 1,0 dlKoka ris enligt anvisning på förpackning.Det behöver inte vara helt färdigkokt.Ansa och skiva purjolök. Riv eller tärna morötter.Skala och kärna ur pumpan.Grovhacka pumpaköttet.Tärna köttet. Riv ost. Sätt ugnen på 200°C.Hetta upp matfett i panna på medelvärme och fräs lök och morötter några minuter utan att bränna. Tillsätt pumpa och kött.Stek ytterligare i några minuter.Blanda med riset.Vispa samman ägg, grädde, salt och paprikapulver. Tillsätt riven ost.Smöra en ugnssäker form.Häll i det stekta. Häll över äggblandning.Sätt in i ugn i cirka 30 minuter.

Quinoa med halloumi och pepparrotskräm

Tid: 30 minIngredienser till 4 portioner1.5 dl gulvit quinoa1 dl svart quinoa1 kruka färsk koriander1 st citron1 st fänkål100 gram valnötskärnor200 gram halloumiost4 cm färsk pepparrot2 dl crème fraiche2 msk olivoljaSalt och pepparTillagning1. Koka quinoa enligt anvisning på förpackning. Häll quinoan i en bunke.2. Finhacka koriander. blanda med quinoa.Pressa över citronjuice.3. Dela fänkål på längden. Skär bort rotstock och finstrimla.Grovhacka valnötter.Skär halloumi i stavar.Skala och finriv pepparrot.Blanda pepparrot med crème fraiche.4. Hetta upp olja i stekpanna.Lägg i fänkål, valnötter och halloumi.Fräs detta en kort stund. Blanda med quinoa.Smaka av med salt och peppar.Lägg upp på fat. Lägg på crème fraiche.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro