ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Internet sätter press på flygbolagen

Jacob Bursell · 25 Sep 2018
Uppdaterad 25 Sep 2018

Foto: Unsplash


Framväxten av sökmotorer för flygresor har fått konsekvensen att många flygbiljetter medvetet säljs med förlust i hopp om att kunna göra vinst på något helt annat. Men vad?

klar

Artikellänk är kopierad

Svenskars aptit för utlandsresor bara växer. Sedan 1990 har antalet internationella tur- och returresor ökat med 130 procent, vilket har haft stor betydelse för branschen. Men om möjligt viktigare blev internet. Först flyttade resebyråernas försäljning till nätet. Sedan kom metasökmotorerna, där konsumenten kan jämföra priset på flygbiljetter.

– De kastade om dynamiken i branschen och tog förstapositionen mot kunden, säger Erik Wikander, i dag marknadschef på Lendify, men tidigare Nordenchef för resebyrån Edreams.

Denna förändring fick stora konsekvenser. Bland annat ledde den till att konkurrensen ökade, till konsumenternas fördel.

– Fördelen är att allt samlas på en plats, och eftersom konsumenter är priskänsliga så skickar flygbolagen in de lägsta priserna de kan, och på så sätt pressar vi priset för konsumenten, säger Kristoffer Rengfors, marknadschef på Flygresor.se.

För flygbolagen och resebyråerna, å andra sidan, blev det kärvare. För att sälja många resor måste bolagen hamna högt upp i sökresultaten, vilket i sin tur kräver ett lågt pris.

– Ganska ofta säljer man flygresor till lägre pris än man köper dem för, och det gör att tilläggsprodukter blir väldigt viktigt, säger Katarina Daniels på Ticket.

Och där ligger också i bästa fall vinsten: genom att sälja hyrbilar, försäkringar och bra sittplatser på planet.

Texten publicerades först på kaptitalet.se

klar

Artikellänk är kopierad

Jacob Bursell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro