ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Intervju karriär

Stockholm Mary Örnborg · 28 Feb 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

Kul på jobbet bäddar för nytänk Text: Carin Hedström

Så vet du att ett företag faktiskt är kreativt – och så säljer du in din idé Idéagenten. För tio år sedan var kreativitet mest ett ord för kultursidorna. Så är det inte längre – idag pratas det kreativitet både på ledarsidor och i sportbilagor. Oavsett om du är Ikea eller Zlatan är konkurrensen stenhård, och kreativitet och uppfinningsrikedom är ett måste i alla branscher. Det säger Jonas Michanek, vd för företaget Idélaboratoriet, som hjälper organisationer att generera och utveckla idéer. Han fortsätter: - Det syns även i platsannonserna. Idag vill alla företag locka medarbetare med ”innovativa miljöer” och ”kreativa klimat”.

Men hur vet man då, när man söker jobb, om ett företag verkligen gillar att man kommer med nya idéer? - Ja, det är inte så lätt att veta så klart. Men man kan till exempel fråga om de har ett mått på innovation, för precis som man mäter annat kan man mäta innovation. Man kan också fråga hur stor del av senaste årets omsättning som kom från nya produkter, och om de har en strategi för hur de jobbar med innovationer. Men sen handlar det ju jättemycket om kulturen. Ok, men vad är en innovativ kultur? - Det är väldigt indviduellt. Dels handlar det om den fysiska miljön, att den tilltalar mig. Är det långa korridorer där alla sitter instängda, då kanske det är svårt att vara kreativ. Man kan be att få en rundvandring i lokalerna, så att man får man känna efter – blir jag inspirerad? Man brukar ju säga att kulturen sitter i väggarna och så är det faktiskt. Men kulturen handlar också om att våga komma med idéer, att inte riskera att bli utskrattad eller rynkad på näsan åt. Och man måste få ha roligt. Skratt frigör både kreativitet, energi och motivation. Om jag nu lyckats komma till ett kreativt företag och har en god idé – hur säljer jag in den? - Först och främst: kom ihåg att nästan ingen lyckas sälja in sin idé vid första presentationen. Det är jättesvårt att kommunicera nånting som är helt nytt. Man måste presentera det så att även en fem-åring kan förstå. Sedan gäller det att hitta rätt person att presentera idén för. Bäst är om företaget har en idéorganisation, med någon som är ansvarig för att ta emot alla idéer. Men man måste också kunna förklara – what´s in it for them? Och gör andra delaktiga, var inte bara jättefokuserad på din egen idé, utan tänk på vad den kan betyda för andra.

Slutligen, vad kännetecknar egentligen en god idé? - Att den blir av. En god idé har en sån bärkraft att den blir av.

Ordlista enligt Jonas Michanek Idé= minsta byggstenen, en ofärdig tanke Innovation= en idé som omsatts in handling och som testats och implementerats på marknaden Kreativitet= förmågan att skapa nytt Fakta Namn: Jonas Michanek Ålder: 32 Utbildning: fil kand i litteratur och film, har pluggat på DI, utbildat sig hos Kaospiloterna och tar nu en EMBA på Handelshögskolan i Stockholm. Yrke: realisatör/entreprenör. Författare till boken ”Idéagenten – en handbok i ideamanagement”. Bästa egna innovation: Innovation Scorecard – ett mätverktyg för innovationspotential i ett företag.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro