ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

IP-TV – en nördgrej eller framtidsbranschen som gäller?

Stockholm Mary Örnborg · 7 Mar 2007
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

IP-TV har funnits på tapeten i ett par år men nu börjar det verkligen ta fart på allvar. Bredbandet blir motorvägen in i hemmet där makten över TV-tablån blir total, men TV blir bara en liten del av alla framtida tjänster som finns runt hörnet nu.

Av Jonas da Silva Larsson

Med IP-tv eller bredbands-tv får begreppet tv-tittande en helt ny innebörd. Användarna får helt andra möjligheter att själva välja hur och var de tittar på tv. Om du tycker att hårddiskvideo är guds gåva till din dygnsrytm kommer IP-tv helt klart att tilltala. Idag vill allt fler ha kontroll på sitt tittande på ett helt annat sätt än tidigare, lagra och ladda ner filmer och framförallt att själva välja när de vill se olika program. Med IP-tv är det en verklighet, gårdagens program blir morgondagens med ett knapptryck.

Utvecklingen har exploderat och nu finns ett antal erbjudande färdigpaketerade till konsumenterna, men finns det någon marknad?

- Ja, det finns det. Vi ser att fler och fler operatörer börjar satsa offensivt runt om i Europa. Sen får vi se om konsumenterna tar till sig det, säger Joakim Sjöman, ansvarig för ansvarig för affärsområdet Communications på Accenture.

Men för vem är detta intressant, egentligen?

- Det handlar ju i första läget om early adopters och framförallt hushåll i storstad med stabila bredband. I nuläget är tjänsten oerhört känslig för kvalitetsnivån, det får inte bli några glapp eller tappade paket då slår det inte.

Det är ganska många som satsar på detta nu. Telia och en del andra har aviserat att de ligger i startgroparna och att de nu bara ska trycka på knappen.

- Även om tekniken är ganska omogen ännu och operatörerna ganska ofta kanske bara ser det som en teknikfråga måste de säkerligen omvärdera det. De måste lära sig att handla upp material som ett sändningsbolag, bygga en service runt detta med kundtjänst och support etc

- Tänk bara när ADSL-introducerades hur svårt var det inte att få hjälp från kundtjänsten då…

Men är IP-tv här för att stanna?

- IP i sig kommer helt klart att växa. Det är ett kostnadseffektivt sätt att transportera tjänster och TV.

Så framtiden ligger i IP som bärare av tjänster som integrerar kommunikation?

- Ja, på sikt kommer IP att öppna för betydigt mer avancerade tjänster där man kan integrera hela kommunikationslösningar. Se på tv, kolla mail och telefonsvarare på tv-n etc. Där har operatörerna helt klart ett försprång eftersom de kan kommunikation.

- Det kan bli en väldigt vass tjänst men det är en bit dit.

Nu satsar de stora operatörerna på att ta marknaden och behålla den innan innehållsleverantörerna snor kunderna.

Tele och kabeloperatörerna äger ju slutkonsumenterna i dag genom bredbandet och det är ju inte fel utgångsläge för exempelvis Telia att ha flera miljoner möjliga kunder i starten.

- Nu ser vi att vi har möjligheten och att vi når 2,5 miljoner hushåll så nu trycker vi på knappen. Vi gör en ordentlig inbrytning på den digitala marknaden där TV kombineras med bredbandet, säger Erik Hallberg, Sverigechef för bredbandstjänster på Teliasonera.

- Bredbandet är vägen in till konsumenten men TV är bara en del av de tjänster man kan koppla till det.

Men ni provade för några år sedan och då var intresset ganska svagt.

- Ja, det är rätt. Vi provade tidigare och lärde oss mycket på det.

- För mig är detta inte en digital-tv satsning, utan en rejäl satsning på bredbandstjänster.

Tror ni inte att de andra tv-leverantörerna vill vara med och slåss om kakan?

- Vi konkurrerar egentligen inte med Boxer, Canal Digital etc. Vi ser detta som en naturlig väg att utveckla tjänster runt bredbandet och det är oerhört viktigt att vara med.

Hör er satsning på något sätt samman med att man släcker det analoga nätet nu?

- Vi hade gjort samma satsning oavsett om det analoga nätet släckts eller inte, det är en tillfällighet. I Tallinn når vi efter nio månader 20 procent av hushållen, utan att det analoga nätet släckts där.

- För mig är det en klar signal, nu trycker vi på knappen även för Sverige.

Fakta:

IP-tv, television distribuerad över IP-nätverk, oftast inom ett begränsat bredbandsnät som ägs av en enskild nätverksoperatör. För konsumenten liknar IP-TV de övriga distributionsformerna av TV idag bara en annan sorts box och större möjlighet att styra.

Det finns i dagsläget fyra större leverantörer av IP-TV på den svenska marknaden; Bredbandsbolaget / Viasat, TeliaSonera, Canal Digital och FastTV.net.

Ett problem med IP-tv har varit skärmarnas kvalitet. Vanliga bildskärmar klarar inte av att ta mot bilden för optimal upplösning, och att använda TV-apparaten även för att ex vis surfa är ingen höjdare eftersom upplösningen är för dålig. Men nu börjar tillverkarna komma med så kallade multifunktionsskärmar som kan användas med perfekt upplösning för både och.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro