ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Irans nya propagandataktik: Hårdrocksgitarrer och rap

Hugo Ewald · 28 Aug 2017
Uppdaterad 28 Aug 2017
Från musikvideon ایستاده ایم تا آخرین قطره خون, ”Vi kommer göra motstånd”.

Från musikvideon ایستاده ایم تا آخرین قطره خون, ”Vi kommer göra motstånd”. Foto: Skärmdump


"Död åt Amerika" har tappat sin tidigare gnista som propagandaslogan i Iran, rapporterar New York times. Istället har iransk propaganda i en allt högre grad kommit att präglas av hårdrocksgitarrer, rapmusik och musikvideor med hög budget.

klar

Artikellänk är kopierad

”Död åt Amerika”, ett klassiskt slagord i Iran, är inte längre lika lockande för landets unga. Istället har den iranska propagandapparaten fått hitta nya nya sätt att sprida sina meddelanden på. Det rapporterar New York times.

Tematiken är den samma – Irans armé är tuffa med det tuffa jobbet att försvara ett land under ständigt hot, USA är farliga och IS och andra terrorister är hemska. Men tillvägagångssätten är annorlunda.

Många unga iranier chockerade när den populära rapparen Amir Tataloo släppte propagandalåten ”Energy Hasteei”. Religiösa ledare i Iran har länge sett rap som djävulens verk, men de hade enligt New York times inga problem med ”Energy Hasteei”, där Tataloo tillsammans med ett gäng militärer sjunger om hur ”en armé i [persiska] viken” är Irans ”absoluta rätt”.

– Finns det något bättre sätt att övertyga unga om våra åsikter på, än genom en rappare som håller med oss?, frågar sig Mohammadreza Shafah, som leder den statssponrade propagandagruppen Soureh film club.

Videon fick stor spridning, även om alla inte övertygades. Och den är knappast ensam i sin genre. Det åtta minuter långa eposet ”Vi kommer göra motstånd”, med en budget på ungefär två miljoner svenska kronor, innehåller i princip allt du kan föreställa dig. En i Iran känd religiös sångare planterar landets flagga vid en moské, och lugn råder tills en amerikansk missil faller ned. Tillsammans, enade över sin kärlek till sin flagga och inte något annat, lyckas sångaren och hans kompanjoner sedan skapa svallvågor så stora att hela den amerikanska flottan sjunker.

Flera filmer handlar också om Irans kamp mot terrorism, i synnerhet Islamiska staten, IS. Musikvideon ”Skölden” ser ut att vara hämtat från ett datorspel inte helt olikt Counter strike. Till tonerna av hårda elgitarrer visar filmen hur sångaren Hamed Zamani tillsammans med Irans militär skjuter missil efter missil mot terrororganisationen. Inte helt oväntat gör Seraj cyberspace organization, som producerat videon, också datorspel med krigsteman.

I den enligt New York times populäraste propagandalåten, USA, förekommer också Hamed Zamani. ”Vår skadade hals känner väl till dina klor”, sjunger han bredvid en variant av Frihetsgudinnan. Statyn är skildrad som ett skelett, och håller upp en menora istället för en fackla.

I slutet av låten byter Zamani språk till engelska, som eld och dammstormar omgärdar statyn: ”Så vi säger, ned med USA”.

Soureh film club hoppas enligt New York times att videorna ska bli virala utanför Iran. Hittills har så inte varit fallet. ”Vi kommer göra motstånd”, den populäraste videon, har visats 62 000 gånger.

klar

Artikellänk är kopierad

Hugo Ewald
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro