ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

ANNONS

IT-experten svarar: Så drabbas du när dina vänner gör Facebook-tester

Malin Jansson · 22 Feb 2018
Uppdaterad 23 Feb 2018
Vips har du ingått ett juridiskt bindande avtal som innebär att leverantören får rätt till samtliga uppgifter om dig och dina vänner.

Vips har du ingått ett juridiskt bindande avtal som innebär att leverantören får rätt till samtliga uppgifter om dig och dina vänner. Foto: Privat


Hur skulle du se ut i motsatt kön? Vem är du i den här tv-serien? Facebook-testerna i nyhetsflödet kan verka harmlösa – men företagen bakom testerna är intresserade av mer än att hjälpa dig besvara frågorna.

klar

Artikellänk är kopierad

Du godkänner företagens villkor för att få veta hur du kommer att se ut som pensionär. Därmed har du också ingått ett juridiskt bindande avtal som innebär att leverantören får rätt till omfattande uppgifter om dig och dina vänner.

– Vad det verkar ger man helt besinningslöst bara bort alla sina personuppgifter. Det finns en viss överdriven godtrogenhet kring vad det här med sociala medier faktiskt innebär, det står inte klart för alla, säger IT-säkerhetsexperten Fredrik Ljunggren

– Man bör fundera över vad den här leverantören får i utbyte – om folk gjorde det skulle kanske lite av det här exploaterandet försvinna.

Vad han önskar är att det fanns en större medvetenhet hos allmänheten, för i viss mån säljer man i samma veva även ut information om sina vänner.

När Metro går igenom ett av företagens villkor står där uttryckligen att användaren därmed ger sitt medgivande att lämna ifrån sig alla former av ”innehåll”–  inte bara detaljer om dig som person utan också ”information som användaren själv genererat så som inlägg, meddelanden, foton, videos och personlig lokalisering”. Företaget får också rätt att använda detta för egen ”publicering”, det vill säga i ”reklam, program, bloggar och i andra av företagets applikationer”.

– Personuppgiftslagen säger att man måste hämta medgivande hos personen det gäller för att att få lagra dennes uppgifter. Och det gör de ju, jag tror faktiskt att de följer lagen till punkt och pricka. Men folk är så glada att få utföra det där testet ändå så det spelar egentligen ingen roll, säger Ljunggren.

Företaget, vars hemsida går under namnet Nametests.com, heter Social sweethearts och är baserat i Tyskland. De har över 100 medarbetare som aktivt arbetar med att konstruera testen – så du kan räkna med att dina uppgifter utgör en lönsam affär. Nametests.com finns på 44 olika språk och har över tre miljarder besökare per månad, enligt företaget själv.

– Vad de gör är att dra nytta av dina likes och dina uppgifter och agerande på Facebook för att kunna rikta reklam. Det är egentligen inte mer allvarligt än Facebook som kartlägger dig på samma sätt – men man kan fascineras över hur mycket arbete de lägger ner på att samla den informationen och hur mycket det faktiskt verkar vara värt, säger Fredrik Ljunggren.

klar

Artikellänk är kopierad

Malin Jansson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. Publisher och ansvarig utgivare Thomas Eriksson. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro