ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

IT-konsult – så håller du humöret på topp

Mary Örnborg · 2 Dec 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Annika Billgren, informationsansvarig, och Anna Smedberg, HR-chef, på HiQ anser att det är viktigt att kolleger träffas och umgås och samtidigt utbyter erfarenheter med varandra. 

Annika Billgren, informationsansvarig, och Anna Smedberg, HR-chef, på HiQ anser att det är viktigt att kolleger träffas och umgås och samtidigt utbyter erfarenheter med varandra.  Foto: Theresia Viska


klar

Artikellänk är kopierad

Krisen har hittills slagit olika mot IT-konsultbranschen.  Nedpressade konsultarvoden från bland annat fordonsbranschen har påverkat situationen på IT-konsultbolaget Epsilon. Där är förberedelserna för att parera ytterligare nedgångar i full gång. På HiQ gäller ”business as usual” – men svångremmen för externa investeringar dras allt hårdare åt. Så hanterar konsultföretagen relationen med sina kunder och anställda i kristider.

lågkonjunktur. Lojalitet, kreativitet, öppen kommunikation, lyhördhet, flexibilitet och inte minst förståelse – det är en filosofi som genomsyrar Epsilon extra mycket när tiderna för IT-konsulterna blir sämre.– Generellt ska man vara med på att det går upp och ner på marknaden och att man har en plan och verktyg att jobba med, säger Helena Engström, vd för Epsilon IT Mälardalen.Den förra lågkonjunkturen sitter färskt i minnet hos ledningen och beredskapen finns för att möta en ny konjunktursvängning.– Vi måste naturligtvis snabbt fokusera om. För oss i ledningen är det viktigt att  jobba mer med våra säljare  i dessa tider. Även konsulterna måste hjälpa till att jobba med så kallad leedsgenerering – alltså att de kontinuerligt rapporterar in till våra säljare.Epsilon var ett av de konsultbolag som drabbades av att bland annat fordonsindustrin sänkte konsultarvodena. Den situationen ställer nu mycket högre krav på flexibilitet och förståelse hos Epsilons konsulter.– Vi måste komma ihåg att även våra kunder har det tufft i en konjunkturnedgång och det bör vi ha en stor portion förståelse för – kanske till och med mer än för vår egen.Att jobba för att stärka sina kundrelationer har också en psykologisk effekt genom att fokus på sin egna situation leds bort.– Jag tror att det är lättare att vara den som lyssnar och kommer med kreativa lösningar på behov och att hjälpa kunden att fatta rätt beslut. Därför är det viktigt att våra konsulter fokuserar på kunderna i stället för att ägna tid åt att grubbla på sitt.Ingen vet ännu hur det kommer att se ut nästa år för konsultbranschen inom IT. Helena Engström anser att det också ställer högre krav på att man kommunicera öppet till sin personal om vad som händer, eller inte händer framöver.

Helena Engström.
Helena Engström.Foto: Theresia Viska

Helenas tips: Så säkrar du bäst dina kunder

Helena Engström tipsar om hur man som IT-konsult stärker sina kundrelationer i kristider.Var lyhörd – tiderna är svåra därför är det extra viktigt att lyssna på vilka behov kunden har.Var flexibel – man bör vara beredd på att möta nya krav eftersom allt är mer föränderligt i kristider.Var kreativ – vässa dig genom att tänka ut snabbare och bättre lösningar till kunden – det är viktigt då konkurrensen hårdnar på marknaden i dessa tider.Var kvalitetsmedveten – det är viktigt att hålla kunden nöjd så var noga med det du levererar till kunden.

Ta hand om dig – se till att äta bra sova ordentligt och träna. Mår du bra orkar du också vara mer kreativ.Jobba hårdare – men se till att du har balans mellan jobb och fritid – det är inte meningen att du ska jobba ihjäl dig.Var säljande – våga presentera nya lösningar till kunden.   

Vidareutbildningen för företaget framåt

It-konsultbolaget HiQ håller sig med ett eget ”college” för att ständigt kunna drilla sina IT-konsulter. Med 500 kurstimmar varje vår och höst har företagets IT-konsulter möjlighet att bredda sin kompetens vid ett eller, om man så önskar, flera kurstillfällen på  det så kallade HiQ College.

- Vi anser att de är viktigt att våra IT-konsulter är uppdaterade inom sitt teknikområde men också att de har möjlighet att bredda sin kompetens, säger Annika Billberg, informationsansvarig på HiQ.

Varför? Ekvationen är egentligen enkel; ju bredare kompetensbas en IT-konsult står på desto attraktivare är konsulten på marknaden. I bistrare tider är dessutom kompetensen avgörande för om konsulten lyckas hålla sig kvar på en konkurrensutsatt marknad eller inte.- Ännu har konsulterna inte märkt någon större påverkan av krisen. Men naturligtvis märker vi att det är en annan marknadssituation idag än för ett år sedan. Då kanske det är ännu viktigare för oss att inte dra in på kompetensutvecklingen för våra konsulter. Vi vill att de ska känna att HiQ är en trygg arbetsgivare, säger Annika Billberg.

Kursprogrammet erbjuder både kompetensutveckling inom spetsteknik men också sushi- och fotokurser.- Konsulterna sätter ett stort värde på de mer lättsamma kurserna eftersom de är ett bra tillfälle att träffas på, utbyta erfarenhet och skapa en gemenskap på, säger Anna Smedberg, HR-chef på HiQ och ansvarig för kursprogrammen.

I dag har HiQ 1200 anställda i Norden varav 420 sitter på kontoret i Stockholm. 380 av dessa är IT-konsulter och av dessa sitter enbart 80 inne på HiQ:s egna kontor.- Vi har en hel del konsulter som är ute hos olika kunder under flera år. Kurserna är då ett ypperligt tillfälle för dem att komma in på kontoret och träffa sina kollegor, säger Anna Smedberg.

klar

Artikellänk är kopierad

Mary Örnborg
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro