ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Jag är lite av ett modeoffer"

Katarina Matsson · 15 Jan 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
När hon var yngre ville Ann-Sofie bli arkeolog. – Jag tyckte att det verkade vara otroligt spännande, lite detektivjobb, säger hon. Men allt hon hittade var en liten flisa, istället blev det en karriär som designer. 

När hon var yngre ville Ann-Sofie bli arkeolog. – Jag tyckte att det verkade vara otroligt spännande, lite detektivjobb, säger hon. Men allt hon hittade var en liten flisa, istället blev det en karriär som designer.  Foto: Magnus Glans, OTW


klar

Artikellänk är kopierad

Ann-Sofie Johansson efterträder Margareta van den Bosch (bilden).
Ann-Sofie Johansson efterträder Margareta van den Bosch (bilden).

MODE. För 17 år sedan anställdes hon av Margareta van den Bosch som designassistent på H & M. Nu ersätter Ann-Sofie Johansson, 44, henne som designchef för modejätten och får ansvar för vad miljontals människor över hela världen sätter på sig. Egentligen skulle hon inte alls jobba med mode utan på museum. Men suget efter att göra något kreativt tog över.

Du har vetat från start att det var H & M som gällde?– Ja, faktiskt. Jag är uppvuxen i Ronneby där det inte fanns så mycket mode. Växjö var närmast och där fanns en H & M-butik och ungdomsavdelningen Impuls. Det var bland det häftigaste.

Margareta har bland annat utsetts till mäktigast i modesverige, vunnit modepriset Guldknappen och utökat designavdelningen tiofalt. Är det ett tungt ok att axla?– Jag ser det som en ära att efterträda Maggan. Jag kommer att försöka driva samma saker när det gäller designfrågor och uppmuntra hela designteamet.

Varför blev det du?– Dels har jag en väldig erfarenhet, jag har ju jobbat i 20 år på H & M, dels har jag  bra modekänsla, är kommersiell och en bra lagarbetare.

Hur kommer kunderna att märka skiftet?– Jag tror inte att de kommer att märka det. Vi jobbar ändå med rådande mode och trender och så är vi ett stort team som jobbar ihop, och teamet är detsamma.

Beskriv din egen stil?– Jag stilsurfar nog lite, det beror på humör och dag. Jag är lite av ett modeoffer, faktiskt. Sedan finns det grejer som man aldrig skulle ha på sig, till exempel hotpants.

Modet går ju snabbare och snabbare, något man delvis kan tillskriva en kedja som H & M. Vad tycker du om det?– Visst går det snabbare och snabbare, men samtidigt kommer saker tillbaka snabbare. Som kund letar man väl efter någonting nytt hela tiden, men jag tror samtidigt att man uppskattar det man har i garderoben, plockar fram det igen och stajlar om det.

Bästa stajlingtips?– Färgglada accessoarer, som skor eller bälten. Gult, ceris eller knallblått just nu, tycker jag.

Nya planer för H & M framöver?– Det finns alltid nya planer, men ingenting som jag kan avslöja just nu … H & M är ett växande företag.

Hur skiljer det sig att arbeta på så olika marknader som Europa, USA och arabvärlden?– Vi gör ju i stort sett samma kollektion till alla länder. Sedan anpassar man sig efter klimataspekter och har till exempel inte de tjockaste ytterplaggen i alla länder. 

klar

Artikellänk är kopierad

Katarina Matsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro