ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

»Jag gillar friheten i att köra lastbil«

Linda Fritiofsson · 11 Nov 2018
Uppdaterad 11 Nov 2018
Bo Alf har arbetat som lastbilschaufför i mer än 40 år. Han älskar sitt jobb och uppmanar fler att söka sig till branschen som spås behöva 50 000 nya chaufförer.

Bo Alf har arbetat som lastbilschaufför i mer än 40 år. Han älskar sitt jobb och uppmanar fler att söka sig till branschen som spås behöva 50 000 nya chaufförer. Foto: Privat


Det råder brist på lastbilschaufförer i landet och åkerierna letar febrilt efter nya förare. En som varit i yrket i över 40 år är Bo Alf som lyfter friheten som den stora fördelen.

klar

Artikellänk är kopierad

För Bo Alf väcktes intresset för yrket tidigt eftersom hans pappa körde lastbil när han var liten. Lastbilskörkortet tog han 1977 och efter mer än 40 år i yrket har han hunnit köra många olika sträckor i landet.

– Jag tycker om friheten i att köra lastbil. Vissa perioder kan vara mer stressiga än andra men jag trivs väldigt bra. Även om och halka är en nackdel.vinterhalvåret med mörker

quotation startVissa perioder kan vara mer stressiga än andra men jag trivs väldigt bra.quotation end

Ett ensamt yrke

Sedan 1986 jobbar han som chaufför på Schenker Åkeri där han kör Stockholm–Halmstad med byte i Linköping. Att det på många sätt är ett ensamt yrke har han inte ont av. Kollegor träffar han på åkeriet i Linköping och på terminalen i Stockholm, och under körningarna lyssnar han på radio.

– Jag börjar klockan 21.30 och går av vid 06 på morgonen. Jag har inte alltid jobbat natt men jag tycker att det fungerar bra, man vänjer sig fort.

För få har utbildats

Det råder i dag en historiskt hög efterfrågan på lastbilsförare och bristen beror delvis på högkonjunkturen men också på att det under en lång tid utbildats för få förare. Enligt Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) utbildas omkring 3 000–3 500 förare i Sverige varje år vilket är hälften av det faktiska behovet på 7 000 nya förare per år.

Bland nyanställda lastbilschaufförer utgör kvinnor knappt tio procent men Bo Alf som jobbat längei branschen säger att han ser betydligt fler kvinnliga förare i dag.

quotation startDet finns ju många olika chaufförsjobb att välja mellan – man behöver inte ha ett nattjobb som jag.quotation end

– Jag hoppas att fler kommer att vilja söka till branschen överlag. Det finns ju många olika chaufförsjobb att välja mellan – man behöver inte ha ett nattjobb som jag och man kan köra kortare sträckor. En del körningar, så kallade byteskörningar, innehållet inte momentet lossning och lastning så det behöver nödvändigtvis inte vara fysiskt krävande, sägerBo Alf.

pil
Stort behov av nya chaufförer

Det finns i dag drygt 100 000 lastbilschaufförer i Sverige.

Det kommer att behövas omkring 50 000 nya förare de närmaste tio åren.

Hälften av åkeriföretagen i Sverige behöver anställa lastbilsförare.

Utbildning till lastbilsförare finns på fordons- och transportprogram inom gymnasieskolan och på komvux. Även Arbetsförmedlingen erbjuder utbildning till lastbilschaufför som arbetsmarknadsutbildning. Källa: Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd

klar

Artikellänk är kopierad

Linda Fritiofsson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro