ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Jag har aldrig i mitt liv sett ett tåg köra så snabbt"

Frida Sundkvist · 10 Jul 2013
Uppdaterad 10 Jul 2013

Det 73 vagnar långa tåget fyllt med råolja förstörde 30 byggnader, däribland en fullsatt bar i den lilla staden Lac-Mégantic i Kanada. En brottsutredning har inletts för att reda ut vem som bär skulden för olyckan, som tros ha krävt uppemot 50 liv.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: AP Photo

Ett av de fem lok som drog det 73 vagnar långa tåget började brinna vid en station några kilometer bort. När brandmännen kom tid var fyra av de fem lokens motorer redan avstängda, men det sista loket var igång för att säkerställa att bromsarna fungerade. Kort efter att brandmännen kom till platsen för att släcka elden ska bromsarna enligt BBC ha kopplats ur, och tåget ska ha börjat åka utför på rälsen. 

Det tog det herrelösa tåget 18 minuter att nå den lilla staden Lac-Mégantic, där det spårade ur och skapade en enorm förödelse.

Enligt polis Michel Forget i Quebec har utredarna hittat bevis som gör att en brottsutredning kan inledas, skriver BBC.

Enligt brandkåren är det rutin att stänga av loket när man ska släcka en eld. Men ägaren, Montreal, Maine & Atlantic Railway, hävdar att det är brandmännens agerande som gjorde att tåget spårade ur.

Tågets 73 vagnar var fullastade med råolja. Det tog brandmännen i den kanadensiska staden Lac-Mégantic ett dygn att släcka den våldsamma elden. Tågurspårningen förstörde runt 30 byggnader, bland dessa den populär baren Musi-Café som var full med folk när tåget kom farande. 

– Jag har aldrig i mitt liv sett ett tåg köra så snabbt och jag såg lågor, säger Maude Verrault, en servitris på baren Musi-Café, till AP.

Maude Verrault stod ute och rökte när hon såg tåget komma. 

– Sen ropade någon "Det kommer spåra ur!" och då sprang jag.

Tågolyckan  har hittills krävt 15 liv, men polisen befarar att många döda fortfarande ligger begravda i de utbrända byggnaderna. En tredjedel av stadens invånare är nu hemlösa.

Olyckan har öppnat för frågan huruvida det är en bra idé att transportera råolja på järnväg, i stället för i pipeline. 

klar

Artikellänk är kopierad

Frida Sundkvist
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro