ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Jag hoppas att jag ska vara överlägset sämst"

Urban Brådhe · 12 Maj 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Davis Orlic är en av de tolv finalister i reklamtävlingen ”Clio” i USA. 

Davis Orlic är en av de tolv finalister i reklamtävlingen ”Clio” i USA. 


klar

Artikellänk är kopierad

PRISBELÖNAD. David Orlic har en det unga reklamsveriges skarpaste hjärnor. Han kan skryta med att ha vunnit Young Creatives, fått Kycklingstipendiet och tagit hem Guldägg två år i rad.  Nu hoppas han vara den sämsta finalisten i internationella reklamtävlingen Clio i USA.

Vad är egentligen Clio?– Det är en stor reklamtävling för hela världen. Den allmänna kategorin för unga kreatörer under 30 heter Future Gold. Man  bedöms efter sina portföljer och jag är en av 12 utvalda. Det är så klart jätteroligt – och lite konstigt. Det är ju folk från hela världen.

Vad har du för förhoppningar?– Jag hoppas att jag ska vara överlägset sämst av de här tolv kreatörerna! Jag hoppas inte att jag ska komma sist, men jag tycker att man ska bli påmind om sina begränsningar – och överbevisa dem. Då finns det något att sträva efter.

Vet folk i allmänhet vad en copywriter sysslar med?– Nej, en del tror att jag sitter och skriver slogans på maskin hela dagarna, vilket är ganska långt ifrån åtminstone det jag gör på Garbergs. Det närmaste man kan komma på svenska är kreatör, men det är inte jag särskilt bekväm med.

Kan inte du som copywriter hitta på en bättre yrkestitel? – Haha. Det är faktiskt en bra ide. Man borde försöka göra det.

Vad gör du då på jobbet?– Jag brukar säga att jag gör mitt bästa för att ge stora och små aktörer någon sorts exitensberättigande i samhället. Jag tycker att all kommunikation och reklam, har en skyldighet att ge någonting tillbaka.

Spelar det någon roll om du tror på reklamköparnas verksamhet eller inte?– Ja, givetvis. Jag måste i alla fall tro på det jag jobbar med. Nu jobbar jag med Akademibokhandeln, Compricer och Jazzfestivalen. Jag är en stor läsare, gillar jazz och tycker att alla skulle tjäna på att se över sin privatekonomi.

Några av David Orlics kampanjer

Akademibokhandeln.
Akademibokhandeln.
Compricer.
Compricer.
Jazzfestivalen.
Jazzfestivalen.
Non smoking Generation.
Non smoking Generation.
klar

Artikellänk är kopierad

Urban Brådhe
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro