ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

"Jag känner en enorm frustration"

· 12 Sep 2014
Uppdaterad 12 Sep 2014
"Jag fick kramper på högra sidan av bröstet och upp i armhålan. Den ena onkologen säger att det inte har med bröstet att göra, men nästa gång säger den andra att det är nervbanorna som håller på och letar sig tillbaka. Då har det gått ett år, och jag har fått två olika svar", säger bröstcancerpatienten Anna Larsdotter Persson, 43, i Stockholm.

"Jag fick kramper på högra sidan av bröstet och upp i armhålan. Den ena onkologen säger att det inte har med bröstet att göra, men nästa gång säger den andra att det är nervbanorna som håller på och letar sig tillbaka. Då har det gått ett år, och jag har fått två olika svar", säger bröstcancerpatienten Anna Larsdotter Persson, 43, i Stockholm. Foto: Bertil Ericson/TT


Läkarförbundet slår larm om att patienter slussas runt mellan många olika läkare – utan att det är någon ansvarig som håller i trådarna. Förvirringen riskerar att leda till att människor som är sjuka inte får rätt behandling i tid.

klar

Artikellänk är kopierad

Anna Larsdotter Persson i Stockholm överlevde cancertumören som upptäcktes i det högra bröstet under våren 2010. Sedan dess får hon hormonbehandling och går på regelbundna återträffar för att minska risken för återfall.

Men allt för ofta står det ett nytt namn på läkarens namnbricka, och hon måste ännu en gång rabbla bakgrunden och förklara var hon befinner sig i behandlingen.

– Det var precis före jul och onkologen upptäckte en förhårdnad som senare visade sig vara ofarlig. Men vid nästa besök var det en ny läkare som börjar klämma och säger att förhårdnaden kanske är någonting som man skulle känna sig orolig för. Det känns inte som att det är någon kommunikation dem emellan, och ingen överlämning, ­säger hon.

Sveriges Läkarförbund vill göra någonting åt problemet, och vill återinföra systemet med att varje patient som söker sig till ett sjukhus eller vårdcentral ska få en läkare som är ansvarig för vården av dem. Förbundets ordförande, Heidi Stensmyren, berättar om skräckexempel när en ­patient får träffa ett 15-tal läkare under loppet av några dygn.

– När någonting inte fungerar, vem ska patienten då kontakta? Då riskerar man att inte få hjälp tillräckligt snabbt, och påbörja behandlingen på olika ställen utan att någon har helhets­blicken för dina ­behov som patient. Man kanske börjar i helt fel ände och tappar tid, och då riskerar man att bli mycket sjukare innan man får hjälp, säger hon.

När Anna Larsdotter Persson frågar varför hon inte kan få träffa en och samma läkare får hon svaret att det är brist på onkologer i Stockholm.

– Jag känner en enorm frustration över att inte få träffa samma läkare, och en viss oro. Det kanske inte är oro över att jag inte får ­korrekt vård, men att det inte finns en person som har följt med mig, som vet vad det är vad jag har varit med under hela resans lopp, säger hon.

Förslag om ansvariga läkare får brett politiskt stöd

Miljöpartiet, Socialdemo­kraterna, Folkpartiet, Moderaterna och Sverigedemokraterna, stöder förslaget om att ge varje patient en an­svarig behandlande läkare.

MP:s oppositionslandstingsråd i Stockholm, Helene Öberg, tror att för­slaget kan bli självfinansierande:

– Man får snarare fråga sig vad det kostar i dag när patienter träffar många olika läkare och på nytt hela tiden måste upprepa sin bakgrund, medicinering och behandling.

Centerpartiet vill behålla dagens system med att patienten har en fast vårdkontakt, som dock inte behöver vara en läkare eller sjuksköterska. Vänsterpartiet tycker inte att det är möjligt att lagstifta om ansvariga läkare ”med nuvarande marknadsanpassade styrsystem och vinstintressen i vården”.

Kristdemokraterna vill inte ta ställning i frågan. 

klar

Artikellänk är kopierad

NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro