ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Jag vill vara den som har koll på nuet”

metro · 2 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

Anna Caracolias – Vd

klar

Artikellänk är kopierad

Jag vill vara som Ines Uusman. Jag menar, jag vill kunna förutspå framtiden lika bra som hon gjorde. Framtiden, den är inte lätt att ha koll på, även om många gör anspråk på att ha just den kollen.

För ett par veckor sedan satt jag med min uppdragsgivare och förberedde ett föredrag. Inför ett par hundra personer skulle vi berätta vilka mobila tjänster som vi tycker kollektivtrafiken ska lansera för att locka en ”ny generation”.  Vi diskuterade teknik, miljö och design. Vi ritade, hittade en massa information och citat på nätet. (Och vi snöade in på Ines Uusman) Igår fick jag återigen frågan om jag kan tänka till på hur mobilbranschen ser ut om fem år, vad är det som gäller då? Och någon gammal skåpmat om hur mobila betalningar ser ut är inte intressant, det har ”branschen” redan diskuterat. Samma sak med ­sociala medier, positionering, banktjänster, nyttotjänster, operativsystem, mobila medier, streaming – det är passé.

Och då slår det mig. Hur är det möjligt? Det som ”branschen” tycker är passé har ju knappast ens inträffat. Vad håller vi på med? Varje dag går jag till jobbet med en huvudsaklig uppgift: vad kan jag och mitt företag, med befintlig mobilteknik, göra för kunderna så att de i slutändan tjänar pengar. Nu eller inom en snar framtid. Ett starkare ”nu-fokus” skulle sannolikt betyda mer skjuts i mobilbranschen som helhet och generera mer pengar till både kunder och levererande företag. Kanske borde jag svara annorlunda nästa gång jag får frågan om jag kan prata mobil framtid. Helt enkelt säga: ”visst kan jag gissa lite om framtiden, men jag kan berätta en massa saker om vad som funkar nu och vad som kan bidra till att bolag tjänar mer pengar.”

Ines Uusman sa antagligen en massa saker. Hon blev ihågkommen för sin fluga. Men 1996 sa hon också: ”Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. [...] Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för? [...]”  

Jag tycker hon prickade klockrent rätt! Men vem bryr sig? Det kollektiva minnet är kort och framtiden lockar mer. Egentligen vill jag nog vara jag. Som lever nu och som predikar nu. Och som hjälper uppdragsgivare och kunder att tjäna pengar på det som finns nu. Tänk att bli ihågkommer som ”hon som hade råkoll på nu”.

klar

Artikellänk är kopierad

metro
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro