ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Järnväg till Lhasa i Tibet

Stockholm TT · 2 Jul 2006
Uppdaterad 17 Feb 2011

klar

Artikellänk är kopierad

-Järnvägen från Qinghai till Tibet har stor betydelse för att få fart på ekonomi och social utveckling i bägge provinserna. Den kommer att förbättra livskvaliteten för alla folkgrupper och stärka sammanhållningen mellan dem, sade Hu i kinesisk tv. Det första tåget når Lhasa på lördagskvällen. Samtidigt som det lämnade Golmud körde ett annat tåg ut från Lhasa i motsatt riktning.

Under Kinas oroliga decennier mellan första och andra världskriget blev Tibets band till den kinesiska centralregeringen lösa eller avslitna, men 1950 gick det kommunistiska Kinas armé in i området. Nio år senare flydde Tibets andlige ledare Dalai lama till Indien och bosatte sig i Dharamsala, som sedan dess varit ett centrum för en kampanj för att göra Tibet till ett självständigt land.

Den nya järnvägen binder Tibet närmare övriga Kina och utgör därmed en källa till bitterhet för tibetanerna i Dharamsala. De kallar lördagen "en svart dag för Tibet" och trycker på att miljön kommer att skadas genom järnvägen.

De som är kritiska mot järnvägen framhåller att ökad turism kan skada områdets kultur. De hävdar också att det ekonomiska uppsvinget i Tibet som är skönjbart sedan några år men kan ta verklig fart genom järnvägen, endast gynnar andra folkgrupper än tibetanerna. -Vi ser en marginalisering av tibetanerna. Järnvägen kan bli hörnstenen i denna utveckling, säger Kate Saunders från Internationella Tibetkampanjen. -Järnvägen är ett toppstyrt projekt som gynnar militären och myndigheterna, anser hon. Myndigheterna tillbakavisar argumenten och framhåller att stora ansträngningar har gjorts för att skona miljön där järnvägen drar fram. Vagnarna är försedda med förseglade soputrymmen och vacuumtoaletter, och särskilda viadukter har byggts så att tibetanska antiloper ska kunna passera rälsen.

klar

Artikellänk är kopierad

Stockholm TT
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro