ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Järnvägssträckan Göteborg –Borås är långsammast

Anna Andersson · 2 Nov 2011
Uppdaterad 2 Nov 2011
Jennie Blom, 36, och Mia Arcabic, 24, från Borås, pendlar till Göteborg varje vardag och föredrar att ta bussen i stället för tåget. – Jag åkte tåg tidigare men det var för segt och var ofta försenat, bussen är bekvämare, säger Mia. – Klart man hade tagit tåget om de höll bättre standard och gick snabbare, säger Jennie.

Jennie Blom, 36, och Mia Arcabic, 24, från Borås, pendlar till Göteborg varje vardag och föredrar att ta bussen i stället för tåget. – Jag åkte tåg tidigare men det var för segt och var ofta försenat, bussen är bekvämare, säger Mia. – Klart man hade tagit tåget om de höll bättre standard och gick snabbare, säger Jennie. Foto: Christina Blom


Snitthastighet på 69 kilometer i timmen. Järnvägen är en relik”

klar

Artikellänk är kopierad

Tågen mellan Göteborg och Borås är Sveriges långsammaste storstadsförbindelse. Det visar en statistik som Västsvenska handelskammaren kommit med. De har jämfört hur lång tid det tar att resa mellan Sveriges 20 största städer som ligger på max tio mil från varandra. Bland direktförbindelserna hamnade Göteborg–Borås klart sist med en snitthastighet på 69 kilometer i timmen medan rikssnittet ligger på 113. Nu kräver handelskammaren att den dåliga järnvägen byggs om inom fem år. På Trafikverket är man medveten om problemet med järnvägen och det har tidigare gjorts en utredning om en höghastighetsjärnväg via Landvetter flygplats – men den är tills vidare nedlagd. – Den lades ner i brist på pengar och ligger nu i en kapacitetsutredning som ska presenteras i april nästa år, säger Peter Behrman, pressinformatör på Trafikverket. I stället väljer de flesta resenärer nu buss. I september i år mättes nytt rekord med drygt 136 000 resenärer som pendlade mellan Göteborg och Borås. – Anledningen är att järnvägen är en relik, vilket är anmärkningsvärt med tanke på att den här sträckan är Sveriges tredje största pendlingsstråk, säger Mimmi von Troil (M), vice ordförande på Västtrafik. Under rusningstrafik går bussavgångarna så tätt som var femte minut, vilket är så ofta Västtrafik klarar av att köra i dagsläget. – Jag tror att man har förbisett omfattningen av pendlingen mellan Göteborg och Borås. Det viktigaste för mig är inte att det går ett höghastighetståg till Borås. Jag vill ha en modern järnväg med dubbelspår och fyrspår under Landvetter mellan regionens två största städer, säger Troil.

klar

Artikellänk är kopierad

Anna Andersson
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro