ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Jättarnas krig om läsplattor har börjat

Johanna Ögren · 28 Okt 2009
Uppdaterad 14 Feb 2011

Foto: Scanpix


klar

Artikellänk är kopierad

Kampen mellan de elektroniska läsplattorna hårdnar. Två amerikanska bokgiganter går i clinch. Och en sydkoreansk uppstickare vill slå sig in i Sverige.

Det drar ihop sig till krig mellan två amerikanska bokbjässar om marknaden för elektroniska läsplattor. Nätbokhandeln Amazons läsplatta Kindle lanseras nu för första gången i Sverige och samtidigt släpper konkurrenten Barnes & Noble sin egen, mer avancerade platta Nook.– Läsplattorna kommer att slå ut vanliga analoga böcker, men inte förrän det kommer fler intressanta applikationer till dem. Man kan till exempel tänka sig att det kommer att gå att chatta med författaren direkt via läsplattan, säger David Larsson, på analysföretaget IT Research.

Elektroniska läsplattor har funnits i flera år men det är först nu som de blivit tillräckligt bra för att attrahera bredare folklager. I USA är intresset för läsplattor stort och 5 procent av alla böcker som säljs där är e-böcker. Läsplattan Kindle är nätbokhandeln Amazons bäst säljande produkt.– Vår vision är att våra kunder ska få tillgång till alla tryckta böcker på alla språk på 60 sekunder eller mindre, sa Steve Kessel, Amazons vd för globala digitala medier, när han besökte Sverige nyligen.

Ännu finns dock inga böcker på svenska och det är oklart när de kommer. Den som köper en Kindle eller Nook låser sig dessutom till e-böcker ur företagens eget sortiment. Barnes & Noble har dock tecknat ett avtal med Google som ger Nook-kunderna tillgång till 500 000 icke upphovsrättsskyddade titlar helt gratis.

Under Bokmässan i Göteborg nyligen presenterade den sydkoreanska uppstickaren Neolux sin läsplatta Nuut – den första läsplattan till salu i Sverige.– Amazon och Barnes & Noble står i en liga för sig, inte för att de är finare eller sämre, men de har sitt sätt att sälja. De låser kunderna till sina böcker. Vill du ha Stieg Larsson eller Jan Guillou så står du där, säger Andreas Bröll på företaget Royal-Line, som distribuerar Nuut i Sverige.

Och affärerna går bra menar han.– Ja, för tusan, jag är nöjd. Vi har sålt närmare 200 stycken sedan Bokmässan för fyra veckor sedan och vi har beställt fler för att klara anstormningen inför jul.Såväl Kindle som Nook kostar cirka 1 800 kronor plus frakt och tullavgifter medan läsplattan Nuut kostar cirka 3 000 kronor i butik.

Analys: "Studenter en stor målgrupp"

Vi hade en omröstning angående läsplattor och våra läsare var skeptiska. Tyvärr, eftersom man kan göra en del bra saker med dem. I framtiden kommer plattorna att blir mer interaktiva.

Jag tror att ointresset beror på att utbudet av svensk litteratur är så torftigt. En annan hämmande faktor är att de som läser mest är kvinnor i övre medelåldern, som inte är särskilt snabba på ny teknik. Däremot kan man ju tänka sig att gruppen unga killar börjar läsa mer. Studenter är ju en också stor målgrupp. I länder som Japan och Sydkorea är läsplattorna redan populära i just den gruppen.

klar

Artikellänk är kopierad

Johanna Ögren
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro