ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Jättetapp i biljettförsäljning för SL

Karin Winter · 5 Feb 2014
Uppdaterad 5 Feb 2014

Resandet gick upp med nästan tre procent. Biljettförsäljningen däremot gick 450 miljoner kronor minus för år 2013. Katastrofalt, enligt Socialdemokraterna.

klar

Artikellänk är kopierad

Foto: TT

Resandet ökar, men det gör inte biljettförsäljningen. SL:s siffror för 2013 visar minus på cirka 450 miljoner kronor. Det är något som inte oroar Christer G Wennerholm, moderat landstingsråd och styrelseordförande för SL.

– Vi går plus i vår resultaträkning och så länge våra resenärer är nöjda är jag nöjd, säger han.

Erika Ullberg, socialdemokratiskt oppositonslandstingsråd och andra vice ordförande för SL, är däremot inte nöjd.

– Det här innebär nästan en halv miljard i intäktsbortfall. Det är ett ras i biljettintäkter och det är katastrofalt, särskilt som man vill vill bygga ut, säger Erika Ullberg,

Enligt Wennerholm beror intäktsfallet på en bokföringsteknisk fråga. 180 miljoner kronor syns inte i bokföringen eftersom biljetterna är köpta men ännu inte använda, förklarar han.

Bortdribbling, menar Erika Ullberg.

– Du får fråga landstingsmoderaterna vad det här får för konsekvenser. De dribblar bort fokus med olika redovisningsprinciper, men det är dags att ta det politiska ansvaret nu, säger hon.

Ullberg tror att anledningen till bortfallet är att resenärer tycker att det är krångligt sedan SL införde zoner inom trafiken, och pappersremsan togs bort.

– Resenärerna har visat att de hellre köper periodkort än åker med reskassa om man åker över flera zoner. Vi vill ha tillbaka enhetstaxan för att underlätta för resenärerna och få fler att använda sig av kommunikationstrafiken, säger hon.

Wennerholm däremot menar att om det skulle införas enhetstaxa så skulle det finnas en halv miljard mindre pengar att röra sig med, vilket i sin tur skulle leda till mindre trafik och missnöjda resenärer.

– Jag träffar nöjda resenärer varje dag, säger han.

klar

Artikellänk är kopierad

Karin Winter
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro