ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Julen har inte börjat – men det har rean

Karolina Skoglund · 9 Dec 2012
Uppdaterad 10 Dec 2012
Catarina Schelin (t.v) passar på att köpa en stickad tröja till sin man  i julklapp – för halva priset. 

Catarina Schelin (t.v) passar på att köpa en stickad tröja till sin man  i julklapp – för halva priset.  Foto: Henry Lundholm


Många skyltfönster och webbbutiker pryds redan nu av röda priser – långt före mellandagsrean. En trend som tycks vara här för att stanna.

klar

Artikellänk är kopierad

– Vi vill ge våra kunder en tidig julklapp och samtidigt boosta handeln, säger Jacob Antonsson, butikschef på Solo som nu är inne på sin andra vecka av kampanjer med 50 procent på en mängd klädesplagg. 

Enligt Svensk Handel var nedsatta priser långt före mellandagarna något som började synas alltmer redan i fjol, eftersom många butiker fick det hett om öronen på grund av en svajande konjunktur.

– Dessutom är kollektionerna kortare nu för tiden, vilket gör att butikerna måste tömma lagren oftare, säger pressekreteraren Erik Boman.

Men den rea vi ser nu skiljer sig till en viss del från den ordinarie rean. Åtminstone från butiksägarnas sida. 

– Min personliga tolkning är att den traditionella mellandagsrean behåller sin starka ställning, men att fler dessutom har kampanjreor även innan jul för att locka in kunder i deras butik. Konkurrensen gör att om en kedja börjar hänger de andra på.

klar

Artikellänk är kopierad

Karolina Skoglund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro