ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kampandan har vaknat

Ulrica Widsell · 13 Mar 2008
Uppdaterad 15 Feb 2011
Leili Vaikmaa som jobbar påAspuddsbadet sätter upp kampanjlappar inför manifestationen på lördag. 

Leili Vaikmaa som jobbar påAspuddsbadet sätter upp kampanjlappar inför manifestationen på lördag.  Foto: Urban Brådhe


klar

Artikellänk är kopierad

Protester och stora manifestationer blir allt van­-ligare när känslor rörs upp av engagemang, missnöje eller rädsla.  – Det finns en smittoeffekt. Det här kan vara tecken på en ny inriktning, säger folklivsforskaren Åke Daun.

Den här veckan drar kampanjen ”Rädda Asp­udds­­­­­badet” i gång i Asp­-udden söder om Stockholm med protestlistor och manifestationer. I morgon uppmanas hela Aspudden att börja flagga rött med tyger i fönster och på balkonger mot att kommunen vill riva badhuset.  Det är bara den senaste i raden av protest­rörelser för att visa engagemang eller missnöje. ­Antalet protestgrupper på olika nätforum växer.

Förra året uppmärksammades manifestationer mot gatuvåld och våldtäkter stort och tusentals engagerade sig. I Stockholm ­hänger boende på Hornsgatan ut vita lakan för att protestera mot den dåliga luften. Vid Odenplan vajade röda tyger mot en ny galleria. Protester och missnöjesinitiativ är en tydlig trend. – Det finns i luften och sprids bland människor som ser och tar intryck av vad folk berättar och det medierna tar upp. Det är också en orolig tid generellt, säger folklivsforskaren Åke Daun, professor emeritus i etnologi vid Stockholms universitet.

Unga inspireras av gamla 68-rörelsen och tv-serier som ”Upp till kamp”.– Man kan inspireras av den tiden, men inte som nostalgi, utan det krävs en utgångspunkt i en känsla som är nu.

klar

Artikellänk är kopierad

Ulrica Widsell
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro