ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kampanj: Värva 20 moderater – få 1 000 kronor på NK

Tomas Lundin · 14 Nov 2014
Uppdaterad 14 Nov 2014
Muf Stockholms chefsombud Magdalena Schröder (bilden) tar avstånd från kampanjen, som hon menar är skapad av en enskild medlem.

Muf Stockholms chefsombud Magdalena Schröder (bilden) tar avstånd från kampanjen, som hon menar är skapad av en enskild medlem.


klar

Artikellänk är kopierad

Värva 20 nya Muf-medlemmar – få ett presentkort på tusen kronor på NK. Med den moroten böjd Moderat Skolungdom in till en kampanjdag i två skolor i Stockholm.  – Jätteolyckligt , säger Moderata ungdomsförbundets chefsombudsman Magdalena Schröder .

”För varannan man värvar får man en biobiljett. Värva 17 och få Beats by Dre. Värva 17 och få presentkort på Ticnet. Värva 20 och få 1000 kr på Nordiska Kompaniet. Värva 25 och få en iPad”

Så såg incitamenten ut inför värvningsräderna på Rudbecks och Värmdö gymnasium på torsdagen. Men några surfplattor eller presentkort blev det inte – när Moderata Ungdomsförbundet fick höra talas om påhittet ryckte ut och drog tillbaka erbjudandet.

– Jätteolyckligt. Det är inget som är synkat med oss, det var en enskild person som gick bananas på Facebook, säger Magdalena Schröder, chefsombudsman på MUF Stockholm, som är överordnat Moderat Skolungdom Stockholm. 

Hon var själv på plats i skolorna och förklarade för värvarna att det inte kommer att bli några paddor eller presentkort. 

Det är inte ovanligt att medlemmar som värvar belönas, men då handlar det oftast om någon biobiljett och inte om varor för tusentals kronor, menar hon.

– Den uppenbara risken är ju att folk värvar vänner som inte vill bli medlemmar. 

Skolmoderaterna hade inte heller förankrat vem som skulle betala för kalaset om det plötsligt skulle värvas hundratals medlemmar.

På Twitter har personer som tagit del av erbjudandet roats av att ett av priserna är ett presentkort på fashionabla Nordiska Kompaniet, symbolen för lyxkonsumtion i Stockholm.

– I det här fallet var det NK, i andra fall har det varit Åhléns eller så har man fått välja var man vill ha presentkort. Om man vill väga in fördomar i det är inget jag vill spekulera i, säger Magdalena Schröder.

klar

Artikellänk är kopierad

Tomas Lundin
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro