ANNONS
ANNONS
Logo

FÖRKLARAR FÖRÄNDRINGEN

Kanarieöarna nygammal vinnare i krisens spår

Brita Svedlund · 18 Jan 2009
Uppdaterad 15 Feb 2011
Charterbolagen drar ner på resmål men Kanarieöarna tros stärka sin ställning.

Charterbolagen drar ner på resmål men Kanarieöarna tros stärka sin ställning. Foto: Apollo bildarkiv


klar

Artikellänk är kopierad

Researrangörerna tror att Thailand kommer att gå bra som resmål även nästa vinter.
Researrangörerna tror att Thailand kommer att gå bra som resmål även nästa vinter.Foto: SCANPIX

Nu ritar lågkonjunkturen om charterkartan. Långväga resmål läggs ner, säsongerna kortas och Kanarieöarna stärker sin ställning som största resmål.De senaste åren har charterresandet bara pekat uppåt. Inte minst har det långväga semestrandet ökat. Men nu ser det ut att bli ett trendbrott när färre vågar boka resa.

Det förändrade mönster som charterbolagen ser framöver är kortare resor både vad gäller avstånd och tid, vilket bland annat leder till att Fritidsresor den kommande vintern ställer in sin direktcharter till Maldiverna, Mauritius och Kambodja till förmån för andra satsningar. Det innebär att de som vill resa bekvämt till dessa destinationer bör skynda sig att boka.Thailand väntas ha kvar dragningskraften nästa vinter liksom Kanarieöarna som tros attrahera fler.

Apollos satsning på Jordanien, har visat sig välvalt i lågkonjunkturen. Destinationen har sålt så bra att det är tveksamt om man får vara ensam här nästa vinter.

Turkiet väntas bli sommarens vinnare med utökade volymer hos flera arrangörer. Detta eftersom det är billigt att leva på plats. Resenärerna slipper drabbas av den dyrare euron. Bulgarien och

Tunisien är andra alternativ med gynnsamt valutaläge.– En trend i lågkonjunkturen är att allt inkluderat-resor blir än populärare eftersom man vet vad hela resan kostar, säger Lottie Knutson, informations-direktör på Fritidsresor.

För att slippa risken att stå med för stora volymer när bokningarna sviktar, har flera charterarrangörer redan beslutat skära ner antalet resor med upp till 10 procent. Detta bland annat genom färre flyg-avgångar och kortare säsonger.

För charterbolagen är detta viktigt. Om de misslyckas med att anpassa kostymen efter efterfrågan kan det bli samma situation som vid den förra nedgången – jätterea till glädje för konsumenterna.

klar

Artikellänk är kopierad

Brita Svedlund
NyheterÅsiktGo!ViralgranskarenMetrojobbMetro Mode

© Copyright 2019 Metro Media House AB. All information på metro.se skyddas av lagen om upphovsrätt. Ange källa Metro vid citering.

metro